Pressinformation från fritidsnämnden 28 februari 2023

Pressinformation från fritidsnämnden 28 februari 2023

Denna information redogör kortfattat för fritidsnämndens beslut i de ärenden som behandlades vid sammanträdet den 28 februari 2023. Härfinns handlingarna till samtliga ärenden.

Årsanalys 2022

Fritidsnämnden har blivit tilldelade åtta kommunfullmäktigemål för mandatperioden. Uppföljningen visar att fem mål bedöms uppnådda för mandatperioden samt tre mål bedöms delvis uppnådda för mandatperioden.

Verksamheten har under mandatperioden påverkats av pandemin och strikta restriktioner vilket har haft en viss effekt på 2022. Nämnden har ställt om, tillsammans med föreningslivet och andra aktörer arbetat med nya kreativa sätt att få tillbaka nämndens målgrupper i aktivitet.

Nämnden har under 2022 haft möjlighet att omdisponera medel inom befintlig ram som används till punktinsatser för att återaktivera målgrupper i aktivitet. Nämnden ser en sakta återhämtning av deltagartillfällen både inom föreningslivet och i nämndens verksamhet. Vissa delar av nämndens verksamhet, såsom simhallar samt fritidsgårdar är tillbaka i nivå med innan pandemin och i vissa fall ses även en ökning jämfört med 2019.

Fritidsnämndens budgeterade nettokostnad för 2022 uppgår till 611 mnkr och nettokostnad för årsbokslut uppgår till 611 mnkr, vilket innebär att 2022 uppvisar ett nollresultat.

Fritidsnämnden godkänner årsanalysen 2022 och översänder rapporten till kommunstyrelsen.

Internkontrollrapport 2022

Internkontrollplan för 2022 innefattar fyra direktåtgärder (avseende fyra risker) samt sju granskningar (varav tre är kommungemensamma). Samtliga direktåtgärder och granskningar är genomförda. Förslag på förbättringsåtgärder har tagits fram för de granskningar där avvikelser/brister har konstaterats, vilket redovisas i uppföljningsrapporten. En utvärdering (självskattning) av 2022 års internkontrollarbete har genomförts utifrån kommungemensamma kriterier.

Fritidsnämnden godkänner slutrapporten för internkontrollarbete 2021 och överlämnar densamma till kommunstyrelsen.

Fritidsnämnden godkänner en särskild uppföljning av förbättringsåtgärderna om granskningen ”Bristande förutsättningar vid bedömning av arrangemangsbidrag” vilket redovisas i internkontrollrapporten som nämnden beslutar om i februari 2024.

Fritidsnämnden godkänner en särskild uppföljning av förbättringsåtgärderna om granskningen ”Barnrätt” vilket redovisas i internkontrollrapporten som nämnden beslutar om i februari 2024.

Detaljplan för del av fastigheten Häcksaxen 2 m.fl. i Holma i Malmö Dp 5765

Stadsbyggnadsnämnden har översänt samrådshandlingar för detaljplan för fastigheten Häcksaxen 2 m.fl. i Holma (Dp 5765). Syftet med detaljplanen är att göra det möjligt att bebygga området med ny blandad stadsbebyggelse med en tyngdpunkt på flerbostadshus och radhus. Totalt möjliggörs cirka 115 bostäder inom planområdet varav 25 är radhus.

Fritidsförvaltningen har några synpunkter huvudsakligen avseende förtätning på grönytor.

Fritidsnämnden godkänner yttrandet. Fritidsnämnden justerar paragrafen omedelbart.

Beställning av projektering inför omläggning av plan 7 på Stadionområdet

Fotbollsplan 7 på Stadionområdet i Malmö planeras att nyanläggas med hybridgräs samt planvärme och -belysning för att dubblera antalet nyttjandetimmar. Planen utvecklas tillsammans med Malmö FF som medfinansierar överenskomna delar.

Fritidsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att beställa projektering för ombyggnation av plan 7 på Stadionområdet till en hybridgräsplan.

Fritidsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att förbereda avtal med Malmö FF avseende deras medfinansiering av omläggningen av plan 7.

Fritidsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att återkomma med färdig projektering och kalkyl samt förslag till avtal med Malmö FF för beslut innan genomförande.

Ombyggnation av Stadionhus A på Stadionområdet

Stadskontoret har begärt förtydligande från fritidsnämnden avseende den ekonomiska hanteringen i ärendet med att utveckla Stadionhus A på Stadionområdet. I ärendet redogörs för de ekonomiska konsekvenserna för berörda parter i relation till den nya internhyresmodellen.

Fritidsnämnden ger förvaltningen i uppdrag att skicka den ekonomiska redovisningen i ärendet till stadskontoret.

Ansökan medel Malmö Game Week

Malmö Game Week har arrangerats under flera år och fritidsförvaltningen ämnar genomföra evenemanget tillsammans med andra aktörer även 2023. Fritidsnämnden ansöker om 300 tkr för genomförande av evenemanget.

Fritidsnämnden ansöker om 300 tkr hos kommunstyrelsen för genomförande av Malmö Game Week.

Fritidsnämnden justerar paragrafen omedelbart.

För mer information, kontakta:

Sanna Axelsson (S), fritidsnämndens ordförande,

nås vi Bahhar Mohammadi Norén, politisk sekreterare (S), 076-851 59 61