​Ny skola och förskola i Varvsstadens första etapp

​Ny skola och förskola i Varvsstadens första etapp

Nu drar utvecklingen av Varvsstaden igång, en viktig pusselbit i Västra Hamnens pågående omvandling från industri- och hamnområde till blandad stad med starka hållbarhetsförtecken.

Ett detaljplanearbete inleds efter ett beslut i stadsbyggnadsnämnden på torsdagen, som ska göra det möjligt att bygga ett storkvarter med grundskola, förskola, kontor, cirka 160 bostäder och centrumverksamheter. Det blir den första etappen med nybyggnation av större omfattning inom Varvsstaden.

Storkvarteret är centralt beläget i Västra hamnen vid de kommande stadshuvudgatorna Einar Hansens esplanad och Neptunigatan. I östra delen av planområdet kommer en kajpromenad längs Varvskanalen att anläggas och bostäder ska placeras så att läget vid kanalen och utsikten tas tillvara. Det ska bli ett attraktivt och levande kvarter som håller hög arkitektonisk kvalitet. Utemiljöer och stråk ska kännas trygga, gröna och levande.

Behovet av permanenta skol- och förskoleplatser är mycket stort i Västra Hamnen. En ny grundskola, med 550 elever i årskurs 4–9 alternativt 7–9, beräknas starta hösten 2019. En ny förskola ska rymma 4 avdelningar för totalt 80 barn. Skolgården och förskolans gård ska kvällar och helger kunna fungera som mötesplatser för hela kvarteret, och även skolans slöjd-, idrott-, bild-, musik- och matsal ska kunna användas av exempelvis föreningar utanför skoltid.

Enligt den preliminära tidsplanen ska planen ut på samråd i april 2016 och antas i stadsbyggnadsnämnden i mars 2017.

– Nu sätter vi igång arbetet med Varvsstaden, ett spännande område i ett fantastiskt läge nära hav och stad, intill den framtida spårvägen och på gångavstånd från Malmö C. Extra bra är det att kunna börja med skolan och förskolan, det är något som verkligen behövs i Västra Hamnen, säger Karolina Skog (MP), ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

– Med Varvsstaden blir det liv och rörelse i ytterligare en del av Västra Hamnen. Med bostäder, förskola och en skola med spännande lösningar länkas området samman med centrala Malmö, säger Sofia Hedén (S), vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden.

Karolina Skog 0734 26 44 64

Sofia Hedén 0703-56 41 68