Nu tas avgörande steg för att avskaffa minutschema inom äldreomsorgen

Nu tas avgörande steg för att avskaffa minutschema inom äldreomsorgen

Nu ändras riktlinjerna för biståndsbedömning inom äldreomsorgen med syfte att avskaffa minutscheman och förbättra kvaliteten. Tillsammans med ett ökat fokus på den enskildes möjligheter att vara mer självgående ska serviceinsatserna utgå från brukarens behov och förutsättningar istället för att omvandlas till tidsbestämda insatser.

Hälsa-, vård- och omsorgsförvaltningen har gjort en översyn över de system och regler som medverkar till upplevelsen av så kallade minutscheman, och som motverkar en tillitsbaserad styrning. Översynen har också gjorts för att kunna möta framtidens behov där antalet äldre kommer att öka och för att ligga i linje med den nya, kommande socialtjänstlagen.

Översynen har resulterat i nya riktlinjer för biståndsbedömning för dem som tar del av hemtjänst eller bor på äldreboende. Med de nya riktlinjerna avskaffas serviceinsatser i tid för att istället fokusera på den enskildes förmåga att vara självgående längre, och möjliggöra för detta. Ökad självständighet är positivt och kan bidra till ökat välbefinnande.

Förändringen går också i linje med den nya socialtjänstlagen som innebär att den enskilde i första hand ska tillgodose sina egna behov innan bistånd är aktuellt. Andra alternativ ska uttömmas först och det kan handla om tjänster på den öppna marknaden eller insatser som frivilligorganisationer erbjuder.

De nya riktlinjerna börjar gälla den 1 januari 2025 och kommer att införas i etapper.

– Dagens minutstyrning bidrar till en försämrad arbetsmiljö för personalen och mindre inflytande och självbestämmande för brukarna. Med nya riktlinjer för biståndsbedömning och en mer tillitsbaserad styrning med ökad delaktighet förbättras kvaliteten för brukarna samtidigt som personalen får en bättre arbetssituation, säger Anders Rubin (S), kommunalråd och ordförande i hälsa-, vård- och omsorgsnämnden.

– Jag är stolt över att vi med detta beslut stärker de äldres frihet och självbestämmande, samtidigt som vi förbättrar personalens arbetsmiljö. Frihet och kvalitet går hand i hand, och detta är ett viktigt steg för att skapa en äldreomsorg där individens behov står i centrum, säger Joel Laguna Ascacivar (L), vice ordförande i hälsa-, vård- och omsorgsnämnden.

– Den här förändringen innebär flera stora förbättringar. Vi höjer kvaliteten på insatserna för dem som behöver hjälp, eftersom hjälpen blir anpassad efter varje individs behov, förmågor och hinder. Vi slopar också minutscheman, och det kommer ge personalen en bättre och tillitsbaserad arbetsmiljö. Det är ett viktigt steg för att göra arbetslivet hållbart för våra anställda i hemtjänsten och på äldreboenden. De har rätt att få känna arbetsglädje och behålla sin hälsa, säger Kerstin Wallin (MP), ledamot i hälsa-, vård-, och omsorgsnämnden.

Anders Rubin nås via Åsa Waldemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16

Joel Laguna Ascacivar nås via Matilda Klefström, pressekreterare (L), 0734-16 64 97

Kerstin Wallin nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20

(Ärende 7)