Foto: Brigitte Lacombe

Hanya Yanagihara till Författarscenen på Malmö stadsbibliotek

Med sin roman ”Ett litet liv” har Hanya Yanagihara trollbundit tusentals läsare och fått dem att gråta över sidorna. När hon nu är aktuell med sin nya roman ”Mot paradiset” kommer Yanagihara till Författarscenen på Malmö stadsbibliotek den 11 juni.

New York-författaren Hanya Yanagihara kom med sin andra roman ”Ett litet liv” att nå ut till läsare över hela världen med den väldiga berättelsen om fyra vänner i New York och deras relation över decennier. Nu är det klart att Yanagihara kommer till Malmö lördagen den 11 juni för att avrunda Författarscenens vårsäsong.

– Yanagihara är en författare som genom sina karaktärer verkligen har skapat en speciell relation till sina läsare, där läsarna har byggt upp en vänskap med de här karaktärerna. Det känns väldigt roligt att vi nu kan ge de läsarna möjligheten att få möta och lyssna till henne, säger Författarscenens producent Per Bergström.

I vår är Yanagihara aktuell med den lika omfattande romanen ”Mot paradiset” som skildrar New York 1893, 1993 och 2093. En roman om fri kärlek, aidsepidemin och en framtida värld plågad av sjukdomar.

– Det är en roman som sätter fingret på mycket av det amerikanska samhällets komplexitet. Det är också en roman som flirtar och går i dialog med några av litteraturhistoriens stora namn. Jag tror detta kan bli ett riktigt intressant samtal, avslutar Per Bergström.

På Författarscenen samtalar Yanagihara med författaren Mats Kolmisoppi. Samtalet börjar klockan 18.00.

Program Författarscenen våren 2022

• 7 april, klockan 19.00: Om Birgitta Trotzig: Jenny Tunedal, Ida Börjel och Jonas Brun
  • 20 april, klockan 19.00: Claudia Durastanti i samtal med Ida Linde
  • 11 juni, klockan 18.00: Hanya Yanagihara i samtal med Mats Kolmisoppi