Fritidsnämndens årsanalys för 2020

Fritidsnämndens årsanalys för 2020

Idag antog fritidsnämnden sin årsanalys för 2020 som visar på att fritidsförvaltningen påverkats hårt av coronaviruspandemin då många verksamheter stängts ner och aktiviteter inte kunnat genomföras som vanligt. Trots ett antal negativa avvikelser, där främsta orsaken är pandemin, förväntas däremot nämnden att nå uppsatta kommunfullmäktigemål under mandatperioden.

För att motverka effekterna av pandemin under året har fritidsnämndens största satsning varit att fördela 23 miljoner kronor som extra föreningsbidrag, så att föreningar ska kunna ställa om och vara redo efter pandemin. Under sommaren 2020 har fritidsnämnden även lagt fyra miljoner extra för att säkerställa ett coronaanpassat fritidsutbud.

Fritidsnämnden budgeterade nettokostnad för 2020 är 603 miljoner kronor och årsbokslutet uppvisar en nettokostnad uppgående till 602 miljoner kronor, vilket innebär att nämnden gör ett positivt resultat om en miljon kronor.

- Föreningarna i Malmö stad utgör grunden för att uppnå Malmöbornas önskan om en meningsfull fritid och därför har vi satsat extra mycket på våra föreningar så att de överlever coronapandemin. Under 2020 har vi även satsat på jämställd och jämlik idrott. Genom att jobba aktivt med våra föreningar säkerställer vi att Malmö även efter pandemin kommer vara möjligheternas stad, där alla kan nå nya höjder på sin fritid, säger Ewa Bertz (L), ordförande i fritidsnämnden.

- Fritidsnämnden gör ett positivt överskott 2020 på ca en miljon kronor, främst på grund av att många barn, unga och äldre tyvärr inte har kunnat delta i de fritidsaktiviteter som normalt finns till hands, som en konsekvens av pandemin. Vår förhoppning är att de 23 miljonerna som fritidsnämnden fördelade som ett extra föreningsstöd ger föreningarna möjlighet att komma tillbaka till en normal aktivitetsnivå, bland annat genom att fånga upp de som kommit ifrån sina fritidsaktiviteter på grund av pandemin, säger Sven-Erik Rasmusson (S), vice ordförande i fritidsnämnden.

För ytterligare kommentar eller information, kontakta:

Ordförande i fritidsnämnden Ewa Bertz på 0706034339 eller via mejl på ewa.bertz@malmo.se

1: vice ordförande i fritidsnämnden Sven-Erik Rasmusson på 0704714301 eller via mejl sven-erikroland.rasmusson@malmo.se