37 miljoner till Malmös arbete mot segregation

37 miljoner till Malmös arbete mot segregation

Under onsdagen beslutade kommunstyrelsen att fördela totalt 37,2 miljoner kronor till nämnderna i Malmö stad för olika insatser mot segregation.

Medlen består av 15 miljoner som kommunstyrelsen har avsatt för att öka tryggheten och stärka delaktigheten i socialt utsatta områden. Ytterligare 22,2 miljoner kronor har Malmö stad rekvirerat i statsbidrag från Socialstyrelsen som ska användas till att minska risken för barn och unga att dras in eller på andra sätt drabbas av kriminalitet.

- Klyftor och segregation håller människor tillbaka och skapar grogrund för misstro. Vi vill bygga Malmö helt, vilket kräver ett aktivt och långsiktigt arbete för att motverka klyftor och ojämlika uppväxt- och levnadsvillkor. De här medlen kommer gå till olika verksamheter som motverkar segregation och ökar tryggheten och delaktigheten, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande

- För att Malmö verkligen ska bli möjligheternas stad för alla Malmöbor låter vi det långsiktiga arbetet för att bryta utanförskap och segregation genomsyra stadens verksamheter. I Malmö ska alla ha rätt att bestämma över sitt eget liv och ges möjligheten att uppfylla sina drömmar och sin fulla potential, säger Roko Kursar (L), kommunstyrelsens förste vice ordförande.

- Just nu är det många Malmöfamiljer som behöver vända på varenda krona. Därför är jag glad att Malmö stad i och med dagens beslut kan erbjuda gratis sommarlovsaktiviteter till de många barn som tillbringar sommarlovet i staden, säger Janne Grönholm (MP), ersättare i kommunstyrelsen.

Kontaktpersoner

Katrin Stjernfeldt Jammeh nås via Åsa Valdemarsson, pressekreterare (S), 0708-36 40 16.

Roko Kursar nås via Matilda Klefström, pressekreterare (L), 0734-16 64 97.

Janne Grönholm nås via Andreas Larsson, pressekreterare (MP), 0738-56 75 20.

(Ärende 34)