Stjärnfors vattenkraftstation utanför Kopparberg återinvigd

Efter att ha genomgått ett halvårs renoveringsarbete återinvigdes Stjärnfors vattenkraftstation utanför Kopparberg under torsdagen. När vattenkraftstationen är i full drift kommer den att producera el som räcker till att årligen värma upp omkring 275 eluppvärmda villor.

Mälarenergi äger och driver 41 småskaliga vattenkraftstationer. I dessa produceras det lokal och förnyelsebar el.  Stationerna finns runt om i Västmanland och Värmland. Mälarenergi har sedan 2003 renoverat och effektiviserat merparten av sina kraftstationer och dammar. Efter drygt ett halvt år av renoveringar är det nu dags att återinviga Stjärnfors kraftstation strax utanför Kopparberg i Ljusnarsbergs kommun. Vid full drift producerar anläggningen årligen i genomsnitt 5,5 GWh el, vilket räcker till årsförbrukningen för omkring 275 eluppvärmda villor.

- Småskalighet och framtidstron är avgörande för vår kommun säger Ewa-Leena Johansson, Kommunalråd i Ljusnarsbergs kommun. Genom upprustningen av Stjärnfors kraftstation visar Mälarenergi att de tror på småskalig vattenkraftproduktion. Vi är extra glada att man i så stor utsträckning anlitat lokala entreprenörer för att genomföra renoveringsarbetet.

-Efter drygt tre års arbete avslutar vi nu upprustningsarbete av vår 10 kraftstationer och tillhörande dammar i Ljusnarsbergs kommun. Under perioden har vi investerat närmare 50 miljoner i byggnader och anläggningar. Nu kommer vi kunna fortsätta att generera lokalproducerad el i många år framöver säger Mats Lindberg, affärsområdeschef Kraft, Mälarenergi.

Mälarenergi AB
Mats Lindberg
Affärsområdeschef Kraft
0220 - 154 43

Ljusnarsbergs kommun
Ewa-Leena Johansson
Kommunalråd

• Dalarna

Mälarenergi finns nära kunderna i västra Mälardalen. Vi levererar el, värme, vatten, kyla och snabba kommunikationslösningar. Dessutom säljer vi el till privat- och företagskunder i hela Sverige. Mälarenergi ägs av Västerås stad och omsätter ca 2,5 miljarder. Vi är omkring 570 medarbetare.