Viktigt med hög säkerhet i dagens telefoni med ip-centrex

Säkra din telefonilösning med molnet

När växel som tjänst, eller telefonväxel i molnet var nytt på marknaden så var en av de vanligaste frågorna från kunderna hur säkert detta är. En självklar fråga för många "early adopters" på en ny produkt där man ger kontrollen över sin telefonväxel till en extern part. Nu när molntjänster har blivit vanligare inom fler tjänster för företagskunderna med email, CRM-system och andra tjänster som driftas i molnet så har frågorna om säkerhet blivit mindre vanliga, tyvärr.

Telefoni måste fungera

För oss som leverantör har frågan om säkerhet självklart aldrig svalnat, för oss så är det en fråga med hög prioritet som vi ständigt måste förhålla oss till. Vi vet att om mailen ligger nere en timme så går det definitivt inte att jämföra med att telefonväxeln ligger nere, för våra kunder är telefoni det absolut enda som inte år ligga nere.

Telefonisystem med redundans

Med ip-centrex från Easy Telefoni, eller Växel som tjänst som vi brukar kalla det så får många företag något dom aldrig tidigare kunnat ha, nämligen en redundant telefonväxel. Vår växeltjänst är redundant på flera olika punkter, dels är självklart all hårdvara som står i serverhallen redundant så att det finns alltid en backup om något går sönder. Sen i och med att själva växeln står i en serverhall så kan man känna sig trygg att det finns backup på el, internetlinor och att det är hög säkerhet så att inga obehöriga kan komma in rent fysiskt på platsen.

Mobiltelefonen som backup

Med ip-telefoni så blir ni självklart också mer beroende av er internetförbindelse till företaget, för ligger internet nere hos er så blir det självklart svårt att prata i Softphone eller i en bordstelefon. Men i vår ip-växel så kan alla användare även lägga till en mobiltelefon. Dels kan man då via en app i mobilen ändra status i växeln och dessutom så kopplas era samtal till mobiltelefonerna om ni inte kan svara i datorn eller er fasta telefon. Detta är ju självklart både bra ur tillgänglighetssynpunkt på två sätt, dels så blir ni inte beroende av ett fungerande internet utan ni får också ett mer mobilt arbetssätt.