Gå direkt till innehåll
Grävmuddring sker med enskopeverk som med hjälp av långa stödben kan förankra sig i botten och förflytta sig 10 meter i taget. Magnors (mudderverket i förgrunden) största skopa rymmer 40 kubik. Till vänster i bild syns mudderverket Optimus.

Muddringen påbörjas i projekt Malmporten

Projekt Malmporten är Sveriges största muddringsprojekt i modern tid och består framför allt av muddringsåtgärder i Luleås farleder och hamnområde. Nu påbörjas arbetet.

I mitten av juni signerade Sjöfartsverket och Luleå Hamn kontrakt med Malmporten Dredging Contractors – den första entreprenören som ska genomföra muddringsarbeten i projekt Malmporten. Sedan dess har vi genomfört informationsmöten med intressenter, allmänheten och verksamhetsutövare. Nu är dags att påbörja själva muddringen.

– Efter många års planering och förberedelser känns det väldigt bra att vi nu kan påbörja arbetet på riktigt. Det är ett viktigt projekt och vi känner en stolthet för att nu kunna köra i gång, säger Max Bjurström, projektledare på Sjöfartsverket.

Under slutet av juni och början av juli har förberedelser pågått inför att arbetet ska dra i gång. Under början av juli startade muddringen i hamnområdet med hjälp av mudderverken Optimus och Kahamari 2. Några dagar senare påbörjades muddringen i Sandgrönnleden av Magnor, ett av världens största mudderverk. Inom kort kommer även Simson, som är nästan lika stor som Magnor, att ansluta till Sandgrönnleden. Muddringsarbetet planeras att pågå fram till isläggningen i oktober/november.

– När projektet väl är klart har vi en ny djuphamn som har förutsättningar att ta emot fler och större fartyg. Med tanke på de stora industrietableringarna som pågår just nu är det glädjande att vi är i gång med arbetet, säger Linda Wikman, projektledare på Luleå Hamn

Projekt Malmporten

Syftet med muddringen är att fördjupa och bredda farlederna in till Luleå Hamn, en insats som bidrar till effektivare sjötransporter och tryggar sjöfarten för en lång tid framöver. Detta är Sverige största muddringsprojekt där över 20 miljoner kubik massor hanteras. I projektet skapas också en ny djuphamn, med ny infrastruktur och helt nya landytor för lagring och hantering av gods till och från hamnen i Luleå. Från 2020 till 2030 beräknas Luleå Hamn frakta tre till fyra gånger så mycket gods och ta emot fyra gånger så mycket fartygstrafik. Projektet är ett samarbete mellan Luleå Hamn AB, Luleå kommun, Sjöfartsverket och Trafikverket. Luleå Hamn och Sjöfartsverket står för genomförandet. Projektet är medfinansierat av EU.

Save the date pressträff: besök på mudderverk

Vi välkomnar media att besöka ett av världens största mudderverk den 15 augusti. Anmäl ditt intresse till malmporten@sjofartsverket.se. Detaljer om tid och plats skickas ut senare. På plats kommer projektledare från Sjöfartsverket och Luleå Hamn samt ansvariga från entreprenören att finnas tillgängliga för intervjuer.

Kontakt:

Luleå hamn
Frågor som rör Skvampens djuphamn, godshantering, politik, hamnens utveckling samt projekt Malmportens betydelse ur regionalt näringslivsperspektiv.

Linda Wikman, projektledare: 070-263 33 75, linda.wikman@portlulea.com
Linnea Lindberg, presskontakt: 076-118 44 93, linnea.lindberg@portlulea.com

Sjöfartsverket
Frågor som rör muddring, farleden utanför hamngränsen.
0771-40 90 09, info@sjofartsverket.se

Linda Wikman

Presskontakt Projektledare, projekt Malmporten 070- 263 3375
Linnea Lindberg

Presskontakt Presskontakt/kommunikatör 076-118 44 93

Välkommen till Luleå Hamn AB!

Luleå Hamn är Luleås och regionens hållbara transportnav och länk till världen. Vi är en stolt samhällsbyggare och en viktig möjliggörare för näringslivet och tillväxten i norr.

Luleå Hamn AB

Strömörvägen 9