Serena-Maneesh (NO) på Trädgården i Stockholm

29 juli Stockholm - Trädgården Norska Serena Maneesh släppte i höstas den självbetitlade fullängdsdebuten som är inspelad i Steve Albinis legendariska studio Electrical Audio och som har mixats av Martin Bisi (Sonic Youth, Swans, Iggy Pop). I hemlandet har bandet fullkomligen överösts med lovord och albumet som bland annat har röstats fram till årets bästa album i Norska Dagbladet har beskrivits som en fantastisk blandning av Velvet Underground och My Bloody Valentine där frontmannen Emil Nikolaysen förenar punk, poesi och pop som resulterar i grymt melodiösa och vackra låtar. Nu släpper de skivan igen på ett nytt bolag, Playlouder Recordings - den senaste etiketten i Beggars Group (4AD, Matador, Too Pure, XL). Tack vare Oasis så upptäckte 5000 svenskar Serena-Maneesh när de ersätte det ursprungliga förbandet Stereophonics i vintras. Serena-Maneesh gjorde dessutom ett par egna klubbspelningar i Stockholm och Uppsala. Och nu återkommer de igen för en spelning på Trädgården i Stockholm.