Verktyg för att motverka att en av tre skolungdomar pratar för lite om fördomar och diskriminering

Mer än en av tre skolungdomar tycker att det pratas för lite om fördomar och diskriminering i skolan. Det visar en undersökning som Alla olika alla lika har genomfört i samarbete med LunarStorm. Detta måste förändras! Därför har Alla olika alla lika handplockat de bästa övningarna för att arbeta med frågorna i boken O/LIKA. Genom O/LIKA ger vi alla ledare för ungdomar ett konkret verktyg för att arbeta mot ett samhälle med normer och strukturer som gynnar vissa och missgynnar andra. O/LIKA – Ett metodmaterial mot fördomar och diskriminering, släpps tisdagen den 18 mars på Södra Teatern, Stockholm. Vi ställer till med stort kalas och bjuder in nya och gamla vänner. Med mat, underhållning och intressanta gäster hoppas vi på en oförglömlig kväll. Plats: Södra Teatern, Mosebacke torg 1–3, Stockholm Tid: tisdag den 18 mars kl. 18.00–22.00 Medverkande Gunilla Hammar Säfström, superlärare från serien Klass 9A på SVT, Prince of Assyria nytt pophopp enligt DN på Stan och Sara Sjöman, kampanjledare Alla olika alla lika. Konferencier är Jakop Dalunde, språkrör för Grön ungdom. DJ Swing-kid levererar svängig musik under kvällen. Om boken O/LIKA Redaktör: Cecilia Törnqvist, LSU. Författare: Malin Kasper Burns, Svenska Scoutrådet, Cecilia Elmqvist, CISV Sweden, Hedvig Nathorst-Böös, RFSL Ungdom, Camilla Nylundh, Sveriges Förenade Gaystudenter, Sara Sjöman, LSU. Grafisk form: Petra Emtestam. Illustrationer: Carl Romallo. Tryckeri: Wallin & Dalholm Boktryckeri AB. Lund 2008. ISBN: 978-91-975453-9-6. 92 sidor. Om undersökningen På frågan ”Hur ofta pratar ni om fördomar och diskriminering på din skola under lektionstid?” svarade 37 procent i åldern 13-18 ”Det har hänt, men inte tillräckligt ofta”. Bland flickorna var andelen hela 41,5 procent. 18 procent av pojkar mellan 16-18 år uppgav att ”Det har aldrig hänt”. Totalt svarade 25 909 13-18-åringar (Källa: LunarStorm februari 2008). --------------------------------------------------------------------Kontakt Cecilia Törnqvist, pressansvarig, tel 0709-99 38 28, cecilia.tornqvist@lsu.se.

• Skola