Nyhet! Rättvist, ekologiskt och mörkt Prezzokaffe!

Allt en medveten kaffedrickare kan önska sig i ett och samma kaffe. Här kommer en nyhet i Löfbergs Lilas Rättvisemärkta kaffefamilj som går under namnet Vårt Goda. Kaffet är mörkrostat och det är grovmalet för att passa för tillagning i perkulator och prezzokanna. Nu kan alla medvetna konsumenter hitta ett både KRAV-märkt och Rättvisemärkt kaffe oavsett vilken beredningsmetod man föredrar.

Vårt Goda Prezzo består av 100 procent ekologiskt Arabica-kaffe och är blandat av utvalda kaffesorter från Central- och Sydamerika. Den mustiga smaken lyfts fram av den mörkare rostningsgraden.

Det blir allt viktigare för konsumenterna att de produkter de köper är schysst framställda med hänsyn både till människa och miljö. Efterfrågan på Rättvisemärkta produkter har ökat starkt. Förra året ökade försäljningen med 165 procent jämfört med året innan (www.rattvisemarkt.se). Löfbergs Lilas försäljning av Rätttvisemärkt kaffe har ökat 200 procent de senaste två åren (AC Nielsen).

- Vi tog tidigt ställning i etik- och miljöfrågorna och har drivit utvecklingen på marknaden för certifierat kaffe under många år. Svenskarna är hängivna kaffedrickare och det har stor betydelse för kaffeodlaren i tredje världen vilket kaffe vi väljer i butiken. Att förbättra villkoren för odlaren och hans eller hennes anställda kostar inte mer än några ören extra per kopp, säger Lena Rodin som är kategorichef på Löfbergs Lila.

Rättvisemärkt för alla tillfällen

Löfbergs Lila har Rättvisemärkt kaffe för alla beredningsmetoder Sortimentet omfattar bryggkaffe, kokkaffe, prezzokaffe, snabbkaffe och espresso.

Vårt Goda Prezzo finns i butik från vecka 36.

Läs mer om Löfbergs Lilas engagemang för etik och miljö under rubriken Miljö och ansvar på www.lofbergslila.se

För mer information kontakta:

Lena Rodin, kategorichef DVH, Löfbergs Lila, tel 054 - 14 01 15, 0706 - 97 69 54, lena.rodin@lofbergslila.se

Produktbilder kan laddas ner från:

www.lofbergslila.se, under rubriken Press, användarnamn: bildbank, lösenord: lilabildbank.

Info om produktprover:

Anna Söderlund, tel 054 - 14 01 00/99

anna.soderlund@lofbergslila.se

Löfbergs Lila grundades 1906 och är idag ett av Nordens största kafferosterier. Företag är fortfarande familjeägt, nu i tredje och fjärde generationen. Huvudkontoret och ett av rosterierna ligger i Karlstad. Ytterligare ett rosteri finns i Viborg i Danmark. Löfbergs Lila äger också Kobbs te. Företaget har 200 anställda och omsätter cirka en miljard.

De senaste åren har Löfbergs Lila stärkt sin position på marknaden, bland annat genom sitt engagemang för socialt ansvar och sina insatser för en bättre miljö. Löfbergs Lila är idag en av Europas största importörer av ekologiskt och rättvisemärkt kaffe och landets ledande leverantör till restauranger, kaféer och företag. Löfbergs Lilas export ökar kontinuerligt.

www.lofbergslila.se

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Idag är vi drygt 300 kaffeälskare som är verksamma i norra Europa, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Vi producerar ca 12 miljoner koppar kaffe om dagen, och är en av världens största inköpare och rostare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även varumärkena Peter Larsen Kaffe och Kobbs.