Löfbergs Lila får nordiskt varumärkespris

Banbrytande! Ordet inleder juryns motivering till utnämningen av Löfbergs Lila till årets vinnare av Signumpriset. Priset ges till det företag i Norden som har vårdat och skyddat sitt varumärke bäst. – Jag är mycket stolt över att vi på Löfbergs Lila får ta emot detta prestigefyllda pris. Jag ser det som en bekräftelse på att vårt konsekventa arbete med den lila färgen och vårt ständiga engagemang för att överföra företagets värden i varumärket verkligen fungerar. Som familjeföretag har vi förmånen att kunna driva angelägna frågor om kvalitet och ansvar för miljö och sociala frågor. Värden som vi också har överfört till vårt varumärke. Tradition, ansvar och nytänkande i en långsiktig kombination. Så kan man uttrycka det, säger Kathrine Löfberg, fjärde generationen Löfberg och marknadschef på Löfbergs Lila. Juryns motivering i sammandrag: Banbrytande i sättet att arbeta med en enstaka färg som ett varumärke i sig, samt att de var först med att få sin färg registrerad. Den lila färgen har funnits med sedan 1920-talet. Ett exempel på synnerligen långsiktigt varumärkesarbete. Löfbergs ständigt fortsatta arbete med att lyfta fram och mejsla ut den lila färgen är ett lysande exempel på hur man kan skapa och bygga upp ett starkt varumärke. Företaget har god kontroll över såväl märkesinnehållet som märkets yttre framträdanden. När det gäller skyddet finns tydliga, utförliga och korta instruktioner för hur det skall gå till och vem som är ansvarig för att saker och ting sker. Det finns även en än mer utförlig skriftlig strategi för värnandet av den lila färgen. Signumpriset är instiftat av patent- och varumärkesbyrån Groth & Co och har delats ut sedan 1995. För mer information, kontakta: Kathrine Löfberg, marknadschef, Löfbergs Lila, tel 070-665 97 39 E-post: kathrine.lofberg@lofbergslila.se Lars Göransson, Groth & Co, tel 08-729 91 92, 070-662 97 71 Löfbergs Lila AB ingår i familjeföretaget AB Anders Löfbergs kaffegrupp. Där ingår också produktionsbolaget Kaffehuset i Karlstad AB samt försäljningsbolagen Löfbergs Lila AS, Löfbergs Lila International AB och Peter Larsens Kaffe AS. Verksamheten grundades 1906 och är idag ett av de större rosterierna i Norden. Bolaget ägs fortfarande av familjen Löfberg, nu i tredje och fjärde generationen. De senaste åren har företagets position stärkts genom ett starkt engagemang för kvalitet, socialt ansvar och ett aktivt arbete för miljö och en hållbar utveckling. Företaget är en av Europas största importörer av ekologiskt och rättvisemärkt råkaffe. Kaffegruppen omsätter cirka 1 miljard och har 200 anställda. www.lofbergslila.se

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Idag är vi drygt 300 kaffeälskare som är verksamma i norra Europa, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Vi producerar ca 12 miljoner koppar kaffe om dagen, och är en av världens största inköpare och rostare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även varumärkena Peter Larsen Kaffe och Kobbs.