Lars Appelqvist pratade klimatpolitik i Riksdagen

Onsdagen den 25 april deltog Lars Appelqvist, vd på Löfbergs Lila, i ett frukostseminarium om klimatpolitik i Riksdagen.

- Det blev en bra diskussion om vad politiker och företag kan göra för att höja tempot i klimatpolitiken, säger Lars Appelqvist.

Seminariet arrangerades av Miljöpartiets riksdagsgrupp och Löfbergs Lila var ett av företagen inom Hagainitiativet som var inbjudna. Hagainitiativet är ett företagsnätverk där medlemmarna åtagit sig att minska sin klimatpåverkan med minst 40 procent till år 2020 med egna åtgärder.

- Många företag anser fortfarande att ett ökat klimatansvar medför stora kostnadsökningar och missar helt intäktsmöjligheterna. Vi hoppas vara med att ändra det synsätt, säger Lars Appelqvist.

För mer information, kontakta:
Lars Appelqvist, vd, Löfbergs Lila, direkt 054-14 01 29

Löfbergs Lila är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har 280 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Löfbergs Lila grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs Lila äger även te-märket Kobbs. www.lofbergslila.se

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Idag är vi drygt 300 kaffeälskare som är verksamma i norra Europa, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Vi producerar ca 12 miljoner koppar kaffe om dagen, och är en av världens största inköpare och rostare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även varumärkena Peter Larsen Kaffe och Kobbs.