Förpackningstävlingen för Katapult iskaffe.

Lunds Tekniska Högskola tog hem alla priserna i förpackningstävlingen för Katapult iskaffe! Idag delas priserna ut i årets förpackningstävling The Paper Province Packaging Award. Lunds Tekniska Högskola vinner första, andra och tredje pris i konkurrens med 22 andra designutbildningar i Sverige. The Paper Province Packaging Award är en årligen återkommande tävling i förpackningsdesign för studenter vid landets designskolor och designutbildningar. Uppdraget i år har varit att utveckla en förpackningslösning för Löfbergs Lilas iskaffe Katapult. Katapult är en kalorisnål energidryck för unga konsumenter i farten. Katapult säljs kyld i service- och dagligvaruhandeln. Tävlingsbidragen har bedömts med avseende på: · Nyhetsvärde på funktion, särskilt vid konsumtionstillfället, form och material · Samspel mellan grafisk och 3-dimensionell form. · Hur väl förslagen kommunicerar med målgruppen · Hur materialet eller materialen har använts för att förstärka konsumentens upplevelse av produkten · Innovativa/kommunikativa displaylösningar där förpackningen ingår · Arbetsprocessen 1:a pris - Lina Maltesson o. Carolin Wiinberg, Lunds tekniska Högskola. Motivering: Ett väl genomarbetat koncept, där bedömningskriterierna sammanvägts till ett spännande och annorlunda utnyttjande av primärförpackningens form och funktion. Bidraget visar att formgivarna har god förståelse för hur förpackningens form skall utnyttjas för att stå ut bland konkurrenterna och attrahera konsumenten vid köptillfället och som attraherar en yngre aktiv målgrupp. 2:a pris - Emilie Hallgård o. Hanna Tufvesson, Lunds Tekniska Högskola. Motivering: En genomarbetad idé med en spännande form och design i enlighet med bedömningsgrunderna. Form och funktion har sammanförts till en helhet där varumärkes tillhörigheten lyfts fram utan avkall på övriga förutsättningar. Formen ger också optimala möjligheter till display ytor. Ett väl genomtänkt totalkoncept, ger bidraget sin välförtjänta andra plats. 3:e pris - Kajsa Bobjer o. Kajsa Westman, Lunds Tekniska Högskola. Motivering: Ett väl genomarbetat koncept. Förpackningens form och funktion knyter väl an till dryckens varumärkestillhörighet samtidigt som formen visar på det speciella produktområdets förutsättningar. Formspråk och funktionella lösningar visar på en förståelse för materialets funktion och motiverar bidraget till sin tredje plats. Hedersomnämnanden · Jakob Bignert o. Pontus Unger, Designhögskolan Umeå · Malin Wenzel Petersson, Stina Boström, Kajsa Granström och Filip Coulianos, Polhemsgymnasiet i Göteborg och förpackningen "Skurt". Juryn bestod av Kathrine Löfberg, Löfbergs Lila AB Bo Wallteg, nord emballage, Karin Broms, Designstudio Värmland Mats Williams, The Paper Province Bilder på de vinnande bidragen och från prisutdelningen idag, finns på www.pacsem.com För mer information, kontakta: Kathrine Löfberg, varumärkesansvarig på Löfbergs Lila, tel 0706-65 97 39 Löfbergs Lila harär ett av Europas modernaste kafferosterier och är det största svenskägda rosterietkaffeföretaget. Företaget omsätter 800 miljoner kronor och har 150 anställda. Huvudkontor och rosteri ligger i Karlstad. Företaget grundades 1906 och är fortfarande familjeägt. Löfbergs Lila engagerar sig mycket i frågor kring miljö och social rättvisa. Löfbergs Lila har det största sortimentet av KRAV-märkta och Rättvisemärkta produkter av alla kaffeföretag i Sverige. Försäljningen utanför landet ökar stadigt. www.lofbergslila.se

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Idag är vi drygt 300 kaffeälskare som är verksamma i norra Europa, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Vi producerar ca 12 miljoner koppar kaffe om dagen, och är en av världens största inköpare och rostare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även varumärkena Peter Larsen Kaffe och Kobbs.