Finaste kaffet i en liten kapsel

Svenskarnas nästa kökspryl är en ny italiensk kaffemaskin som laddas med Löfbergs Finaste kaffesorter. C3 Kapselmaskin är liten, prisvärd och smidig. Maskinen finns, tillsammans med kapslar, i välsorterade fackhandelsbutiker som till exempel SIBA, OnOff och El-kedjan. Senare i år planeras en bredare lansering i dagligvaruhandeln. Redan nu finns maskin och kapsel i utvalda livsmedelsbutiker.

- Vi satsar på stor tillgänglighet i butik samt även möjlighet att köpa kapslarna via vår webbshop, www lofbergslila.se. Tidigare kapselkoncept på marknaden har varit lite svårtillgängliga för konsumenterna med få butiker och övervägande Internet-försäljning, säger Lena Rodin, marknadschef på Löfbergs Lila.

- C3 Kapselmaskin är väldigt lätt att använda. Med ett knapptryck bestämmer du om du vill brygga espresso eller bryggkaffe. Ladda maskinen med en kapsel i taget och brygg med en spak som reglerar vattenmängden efter just din smak. Med hjälp av ångröret är det lätt att skumma mjölk och göra cappuccino eller latte. Konsumenterna har redan upptäckt hur smidigt det är med kapselmaskiner. Försäljningen femdubblades förra året och den trenden kommer att hålla i sig, säger Ulf Persson, produktchef på Empire som marknadsför C3-maskinen.

Kaffesortimentet kommer att utvecklas, utökas och förändras med tiden. Vid lanseringen har Löfbergs Lila valt ut tre kaffen ur premiumsortimentet Löfbergs Finaste, två bryggkaffen, Single Origin Antigua och Single Estate Kimel samt Intense, en riktigt kraftfull espresso.

- Vi är ensamma om att erbjuda både bryggkaffe och espresso i kapsel. Du kan dricka ett mjukt och blommigt bryggkaffe på morgonen, och en kraftfull espresso på kvällen, från samma maskin. Båda lika färska, aromfyllda och rätt doserade. En annan fördel är att alla kaffesugna kan välja just sin favorit, säger Anna Nordström, kaffeprovare på Löfbergs Lila.

Antigua, bryggkaffe

Är ett välbalanserat bryggkaffe från Guatemala med toner av choklad och jasmin. Single Origin innebär att bönorna kommer från ett specifikt område i landet.

Kimel Estate, bryggkaffe

Kaffet har en vild, rustik karaktär med blommig ton. Bönorna är hämtade från Papa Nya Guinea. Single Estate är en garanti för att kaffet kommer från en och samma plantage.

Intense Espresso

En balanserad espresso med kraftfull arom och inslag av mörka bär. Ger en tät och elegant crema.

Pris:

C3 Kapselmaskin 1.700 kronor.

Kaffekapsel 3 kronor styck.

Bildlänk

www.lofbergslila.se - bilden ligger i bildbanken under länken Press.

För mer information kontakta:

Lena Rodin, marknadschef på Löfbergs Lila, tel +46 (0)54 14 01 00

Ulf Persson Produktchef på Empire AB, tel +46 (0)8586 30 481

Löfbergs Lila

Löfbergs Lila grundades 1906 och är idag ett av Nordens största kafferosterier. Företag är fortfarande familjeägt, nu i tredje och fjärde generationen. Huvudkontoret och ett av rosterierna ligger i Karlstad. Ytterligare ett rosteri finns i Viborg i Danmark. Löfbergs Lila äger också Kobbs te. Företaget har 200 anställda och omsätter cirka en miljard.

De senaste åren har Löfbergs Lila stärkt sin position på marknaden, bland annat genom sitt engagemang för socialt ansvar och sina insatser för en bättre miljö. Löfbergs Lila är idag en av Europas största importörer av ekologiskt och rättvisemärkt kaffe och landets ledande leverantör till restauranger, kaféer och företag. Löfbergs Lilas export ökar kontinuerligt.

www.lofbergslila.se

Empire

Varumärket C3 ingår i Empirekoncernen. Empire AB är en tillväxtkoncern som skapar, förvärvar och utvecklar märkesvaror inom hem och hushållsprodukter åt konsumentmarknaden och profilmarknaden (företagsmarknaden). I vårt sortiment finns dryckesmaskiner, hushållsprodukter, hårvårdsprodukter med välkända Varumärken som Kenwood - LaPavoni - SodaStream - BaByliss - Cuisinart - Saeco - Daalderop - C3 - Bionaire

Empire startades för fyra år sedan och har haft stora framgångar med deras lansering av Soda Stream som på kort tid byggt marknaden för kolsyremaskiner som gör vatten och läsk hemma. Lanseringen av C3 kaffemaskin är ett nytt steg för att bygga en ny innovativ kategori på den svenska marknaden.

www.empire.se

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Idag är vi drygt 300 kaffeälskare som är verksamma i norra Europa, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Vi producerar ca 12 miljoner koppar kaffe om dagen, och är en av världens största inköpare och rostare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även varumärkena Peter Larsen Kaffe och Kobbs.