En kvarts miljon koppar kaffe blir KRAV- och Rättvisemärkta på Swedbank Arena

Som första elitseriearena har Swedbank Arena tagit ett initiativ som är värdefullt både för arenans besökare och för många människor i tredje världen. Från och med nu kommer allt kaffe som serveras i Swedbank Arena att vara KRAV- och Rättvisemärkt. – Det är mycket folk som påverkas av kaffet och vårt beslut är en del av vårt ansvarstagande, säger Mia Karlsson. Mia är en socialt och miljöengagerad marknadschef för MODO Hockey/Swedbank Arena som tillsammans med restaurangchef Patrik Nordkvist varit drivande i övergången till certifierat kaffe. Hockeyn är stor i Norrland och Swedbank Arena i Örnsköldsvik har många besökare som tillsammans dricker omkring en kvarts miljon koppar kaffe varje år. – Vi vill driva värderingsfrågor och väcka engagemang. Det bästa sättet att göra det är genom konkret handling. Vi tror också att det uppskattas av våra allt mer medvetna besökare. Övergången till det dubbelt certifierade kaffet gick smidigt och enkelt på bara en vecka, berättar Mia Karlsson. Leverantören är Löfbergs Lila. – Löfbergs Lila är störst i Sverige på certifierat kaffe. Trettio procent av kaffet som vi levererar till storhushållsmarknaden är certifierat idag, berättar Dennis Andersson, Löfbergs Lilas regionchef för Restaurang och storhushållsmarknaden i norr. Vi driver och utvecklar ansvarsfrågorna tillsammans med våra kunder. Swedbank Arena var först av arenorna – vem kommer sen? Vi vill utmana andra att följa efter! För mer information kontakta: Mia Karlsson, Swedbank Arena, tel 0660-759 05, 070-360 24 05 mia.karlsson@modohockey.se Dennis Andersson, på Löfbergs Lila, tel 054-3000 418 dennis.andersson@lofbergslila.se Löfbergs Lilas på restaurang- och storhushållsmarknaden Löfbergs Lila är idag ledande på restaurang- och storhushållsmarknaden och har det bredaste sortimentet för certifierade produkter, både KRAV- och Rättvisemärkta. Företaget har ett brett specialkaffesortiment som utvecklas och växer hela tiden. Löfbergs Lila sponsrar Beige-projektet, utbildar Sveriges Baristor och är utbildningspartner till Restaurangakademin och sommelierutbildningen. Löfbergs Lila AB ingår i familjeföretaget AB Anders Löfbergs kaffegrupp. Där ingår också produktionsbolaget Kaffehuset i Karlstad AB samt försäljningsbolagen Löfbergs Lila AS, Löfbergs Lila International AB och Peter Larsens Kaffe AS. Verksamheten grundades 1906 och är idag ett av de större rosterierna i Norden. Bolaget ägs fortfarande av familjen Löfberg, nu i tredje och fjärde generationen. De senaste åren har företagets position stärkts genom ett starkt engagemang för kvalitet, socialt ansvar och ett aktivt arbete för miljö och en hållbar utveckling. Företaget är en av Europas största importörer av ekologiskt och Rättvisemärkt råkaffe. Kaffegruppen omsätter cirka 1 miljard och har 200 anställda.

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Idag är vi drygt 300 kaffeälskare som är verksamma i norra Europa, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Vi producerar ca 12 miljoner koppar kaffe om dagen, och är en av världens största inköpare och rostare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även varumärkena Peter Larsen Kaffe och Kobbs.