Empire och Löfbergs Lila i unikt kaffesamarbete

I maj offentliggjorde Empire en ny storsatsning på kaffemaskiner med kapselsystem. Nu utökas satsningen genom ett samarbetsavtal med Löfbergs Lila gällande försäljning och utveckling av kaffekapslar.

- Vi är glada över att få arbeta tillsammans med ett så starkt varumärke som Löfbergs Lila. Genom Empires och Löfberg Lilas försäljningskanaler kommer vi nå en bred marknad, säger Johan Kalling, VD för Empire.

Sverige stor kaffenation
Kaffe med kapselsystem är stort i Europa då det ger ett perfekt resultat varje gång. Trenden har nått Sverige som är en stor kaffenation med över fyra miljoner kaffedrickande hushåll. Svensken dricker 150 liter kaffe per person och år, vilket innebär 3,5 koppar per dag. Idag är trenden att konsumenterna efterfrågar större variation i sin kaffekonsumtion.

- Med det här konceptet skapar vi unika möjligheter för oss och Löfbergs Lila att följa med trenden. Tillsammans har vi utvecklat ett koncept som möter en marknad i stark utveckling och som vi tror kommer att bli än större framöver, säger Johan Kalling.

Löfbergs Lila kommer att ta fram brygg- och espressokapslar till lanseringen som sker i höst. Samarbetet skall senare utökas med flera produkter.

- Genom samarbetet mellan Empire och Löfbergs Lila kan konsumenterna få en perfekt kopp bryggkaffe eller espresso i samma maskin. Detta tack vare kapslarnas utformning och vårt högkvalitativa kaffe, säger Peter Holm VD för Löfbergs Lila.

Produkterna kommer att säljas i Sverige, Norge, Danmark, Finland och i Baltikum.

För ytterligare information, kontakta:

Johan Kalling VD Empire AB
johan.kalling@empire.se

Peter Holm VD Löfbergs Lila AB
peter.holm@lofbergslila.se

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Idag är vi drygt 300 kaffeälskare som är verksamma i norra Europa, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Vi producerar ca 12 miljoner koppar kaffe om dagen, och är en av världens största inköpare och rostare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även varumärkena Peter Larsen Kaffe och Kobbs.