Alla kan bidra till en bättre värld!

I går arrangerades ett seminarium i Stockholm kring hur alla led i handeln kan påverka situationen i världen. Konsumenterna blir allt mer medvetna om konsekvenserna av sin konsumtion och kräver i allt större utsträckning att de produkter de köper stämmer med deras egna värderingar. – Vi befinner oss mitt i ett paradigmskifte där vi ser starka värdeförskjutningar i samhället. Företagens ansvar för samhällsutvecklingen har blivit tydligare i takt med att de allmänna värderingarna förflyttas från kollektiva värderingar mot ett mer individuellt fokus, som innebär att människor sätter större värde på tankar och idéer och strävar mot ett personligare och mänskligare samhälle, sa Tomas Brytting från Etikakademin. Folk ställer större krav på att företagen tar sitt sociala och miljömässiga ansvar. Hur man som företag kan agera för att möta de nya kraven, berättade Kathrine Löfberg från Löfbergs Lila. Hon betonade att det viktigaste i allt arbete för att ta ett större socialt ansvar, är att ta ställning. Att våga säga sin mening, sticka ut hakan och att göra något konkret. Löfbergs Lila har idag 17 KRAV- och Rättvisemärkta produkter på marknaden. – Vi har lyckats tack vare ett genuint engagemang i företagsledningen. Vi lever våra värderingar i hela produktionskedjan, från hur vi bemöter våra medarbetare i Sverige till hur förhållandena är för kaffeodlaren i t ex Guatemala. Vi handlar direkt av odlaren och försöker minimera antalet mellanhänder. Det ger oss möjlighet till bättre kontroll av levnadsvillkoren för producenterna, sa Kathrine Löfberg. Samarbete och genuint engagemang Löfbergs Lila samarbetar inom ICP, International Coffee Partners, med en grupp andra privatägda europeiska kaffeföretag för att förbättra produktiviteten och kvaliteten på kaffet och som en följd uppnå bättre sociala förhållanden. Företagen startar konkreta projekt hos odlarna, som får hjälp med att starta kooperativ, förbättra metoder och processer. Insatserna bidrar också till att höja kunskapsnivån och förbättra miljön. – Att samarbeta med andra ger större effekter, sa Kathrine Löfberg som berättade om Löfbergs Lilas engagemang i närmare tio olika organisationer och sammanhang som alla arbetar för ett större globalt ansvar. Michael Robertsson ansvarar för Coop Nordens KRAV - och Rättvisemärkta sortiment. Han menar att det gäller att ha djupt förankrade policies inom de stora kedjorna och att köpa direkt från producenterna för att hålla priserna nere på de ekologiska och Rättvisemärka varorna. – Vi tar in Rättvisemärkta produkter om efterfrågan finns. De står bara för en liten andel idag men se bara hur KRAV-produkterna ökat de senaste åren. Var fjärde banan som vi säljer är KRAV-märkt idag och vi ser att även försäljningen av Rättvisemärkta bananerna ökar, sa Michael Robertsson. Svenskarna sämst i Europa – Det kan mycket väl vara så att den frukt som du köper på ICA eller Konsum är producerad i ett land där barn svälter och löner och levnadsvillkor är miserabla, sa Alice Bah-Kuhnke, generalsekreterare för Föreningen för Rättvisemärkt. Bara om varan är märkt med Fairtrade/Rättvisemärkt kan man vara säker på att produktionen är schysst och att de mänskliga rättigheterna efterlevs eftersom det sker en oberoende kontroll av att kriterierna efterlevs. I Sverige har vi lika stor kunskap om Rättvisemärkta produkter som till exempel i Storbritannien. Ändå köper britterna fyra gånger så mycket rättvisemärkt som vi. Alla våra nordiska grannar har kommit längre än vi och handlar rättvisare. – Kanske är det så att vi i Sverige tror att allt vi köper är kontrollerat. Så är det inte, underströk Alice Bah-Kuhnke – Du har makt! Skaffa dig kunskaper, ta reda på hur produkterna hamnar i affären, fråga efter Rättvisemärkt i din butik. Bli aktiv och gör nåt! Det är en härlig känsla av inflytande när produkten man frågade efter i butiken i kvarteret efter en tid faktiskt finns där i hyllan. Det fungerar, avslutade Alice Bah-Kuhnke. För mer information kontakta Kathrine Löfberg, marknadschef Löfbergs Lila, tel. 0706-65 97 39. Löfbergs Lila har ett av Europas modernaste kafferosterier och är det största svenskägda kaffeföretaget. Företaget omsätter 800 miljoner kronor och har 150 anställda. Huvudkontor och rosteri ligger i Karlstad. Företaget grundades 1906 och är fortfarande familjeägt. Löfbergs Lila engagerar sig mycket i frågor kring miljö och social rättvisa. Löfbergs Lila har det största sortimentet av KRAV-märkta och Rättvisemärkta produkter av alla kaffeföretag i Sverige. Försäljningen utanför landet ökar stadigt. www.lofbergslila.se

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Idag är vi drygt 300 kaffeälskare som är verksamma i norra Europa, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Vi producerar ca 12 miljoner koppar kaffe om dagen, och är en av världens största inköpare och rostare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även varumärkena Peter Larsen Kaffe och Kobbs.