SÅ SKALL HAT OCH AVUND SMÄLTAS - ÅKERVINDA - RELEASE 10 NOVEMBER

SÅ SKALL HAT OCH AVUND SMÄLTAS - ÅKERVINDA - RELEASE 10 NOVEMBER

Åkervinda presenterar stolt sitt tredje album ”Så Skall Hat och Avund Smältas” den 10:e November 2023. Albumet följer Grammisnominerade ”Förgänglighet” (2018) och är fullspäckat med Åkervindas senaste egenskrivna arrangemang. Alla spår är helt á cappella och har spelats in vördnadsfullt av Morten Vinther Sørensen (tidigare medlem i The Real Group), vars enorma kompetens inom vokalmusik fått musiken att nå nya höjder.

”Så Skall Hat och Avund Smältas” är Åkervinda i sitt esse. Arrangemangen är knivskarpa, rösterna kraftfulla och stämsången hårresande. Albumet rymmer glädje och sorg, humor och allvar, tyngd och dansande lätta passager i låtar som ”Uti vår hage”, med sin mörka mystik, ”Allt vad vi på jorden äge” med sin meditativa eftertänksamhet, ”Jeg gik mig ud en sommerdag”, som en spegling av kaoset i vår värld och ”Om du är ledsen”, som ett euforiskt glädjerop genom ljusa sommarnätter. Som en hyllning till starka och kloka kvinnor genom tiderna innehåller skivan också ett par besvärjelser. Första spåret på skivan, “Jag står upp en morgon”, är just en sådan. Sången inleds med tre episka röster vars kulningsfraser går in i varandra och sedan blir ackompanjemang till besvärjelsen mot mörkret i oss alla. Sången avslutas med att alla tillsammans sjunger orden “Så skall hat och avund smältas från mig idag, så som saltet smältes i friska vattnet”.

Åkervinda:

Iris Bergcrantz