Trepartssamarbete för bättre läkemedelsanvändning och stärkt forskning i Sverige

- Den forskande läkemedelsindustrin i Sverige välkomnar den markant förbättrade samsyn som nu råder mellan oss, regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting, säger Richard Bergström, VD i LIF, branschorganisationen för de forskande läkemedelsföretagen. Han gör uttalandet med anledning av den debattartikel i DN och den presskonferens som hållits på Karolinska Institutet idag där de tre parterna skakat hand kring målsättningen att förbättra läkemedelsanvändningen i Sverige som en del av en ny läkemedelsstrategi.

- Det finns nu en samsyn på en rad viktiga områden, säger Richard Bergström. Nya läkemedel ska snabbare komma till användning ute i vården, men det ska ske med noggrann uppföljning. Ett ensidigt fokus på kvantitet och kostnader måste bytas mot kvalitetsmål och visionen om en värdebaserad sjukvård.

- Den läkemedelsstrategi som nu ska arbetas fram under året räknar vi med ska innehålla ett fokus på att stärka den kliniska forskningen i Sverige. Förslag i den riktningen är redan presenterade av en statlig utredning och en speciell delegation. Flera kliniska prövningar gynnar patienterna, gynnar Sverige som forskarnation, stärker sjukvårdens spetskompetens och stödjer ett företagsklimat som gynnar att små och stora läkemedelsföretag vill verka och utvecklas i Sverige. Jag är mycket hoppfull inför det kommande arbetet med läkemedelsstrategin, säger Richard Bergström.

- Men läkemedelsindustrin tar också sitt ansvar. Det ekonomiska läget är kärvt. Landstingen behöver förutsägbarhet om kostnadsutvecklingen inom sjukvården. Läkemedel ska användas när de är kostnadseffektiva, och de ska betalas efter det värde de tillför. Men LIF har tagit på sig att ansvara för att totalkostnaderna för landstingens läkemedelsbudgetar inte skall öka utöver en viss ram. Tillsammans med de prissänkningar som LIFs medlemmar genomförde i samband med apoteksreformen förra året – värda mer än 400 miljoner kr - visar det läkemedelsindustrins vilja att samarbeta.

- Det finns många vinnare, säger Bergström. Samhällsekonomin gynnas av förutsägbara kostnader för läkemedel, liksom företagen vinner på en förutsägbar marknadssituation. Företagen tjänar på att nya läkemedel verkligen används och utvärderas i vården. Det kommer att leda till att en del nya läkemedel inte befinns uppfylla kraven, och då ska de inte användas. Genom att på ett snabbt och ordnat sätt föra in nya läkemedel – och snabbt utvärdera dem i klinisk vardag – kan vi bli ett land där den globala läkemedelsindustrin vill satsa pengar.

- Men mest av alla gynnas svenska patienter – som får ta del av innovationer i en högkvalitativ sjukvård av världsklass.

Kontakt:
Richard Bergström