Regeringen stödjer LIFs och Sveriges Kommuner och Landstings kvalitetsprojekt i vården

Regeringen har beslutat gå in som hälftenfinansiär i de projekt för kvalitetsutveckling i den svenska hälso- och sjukvården som Läkemedelsindustriföreningen LIF och SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, kommer att genomföra under tre år. – Vi ser detta som en oerhört viktig signal och ett starkt stöd för vårt fokus på kvalitetsfrågorna i vården, säger Richard Bergström, VD i LIF. – Det har skett ett perspektivskifte i synen på kvalitetsarbete i vården, fortsätter Bergström. För oss, den forskande läkemedelsindustrin, är det absolut centralt att ha en sjukvård som efterfrågar och premierar kvalitet. Det är själva grundbulten i det vi kallar ”innovationssystemet”. Regeringen beskriver det egentligen bäst i sin egen motivering till beslutet: ”En kvalitetsorienterad hälso- och sjukvård är en grundläggande förutsättning för en innovativ läkemedelsindustri i Sverige. En ökad kvalitetsorientering inom hälso- och sjukvården utgör en viktig stimulans till att nya och innovativa läkemedel tas fram. Kvalitetsarbetet inom hälso- och sjukvården har därmed direkt betydelse för läkemedelsindustrins utveckling och konkurrenskraft. En konkurrenskraftig läkemedelsindustri är å sin sida betydelsefull för kvalitetsarbetet inom hälso- och sjukvården.” – Den andra viktiga iakttagelsen är att regeringens beslut markerar att läkemedelsindustrin tillerkänns en roll i att utveckla en allt mer högkvalitativ sjukvård, fortsätter Bergström. Jag hoppas att detta sporrar både våra medlemsföretag och sjukvården att bygga vidare på detta. Vi har samma mål – en sjukvård för patientens bästa, och en sjukvård som strävar efter ständiga förbättringar. Kontakt: Richard Bergström VD LIF Tel 070-7452974 Anders Blanck Vice VD LIF Tel 070-215 43 07 Bakgrund om projektet och den planerade metoden ”P4P”: Kvalitetsprojektet omfattar två delprojekt med inriktning mot två terapiområden inom primärvården; diabetes typ II och hjärtsvikt. Projekten är tänkta att pågå under drygt tre år. Båda terapiområdena har redan befintliga nationella kvalitetsregister som ska fungera som beslutsunderlag och uppföljning för den enskilda patienten. Kvalitetsregistren används inte överallt inom primärvården varför en metod för att stimulera användningen av dessa behövs. Projektens mål är att: a) Sträva efter att fler patienter når sina behandlingsmål utifrån nationella riktlinjer, genom att använda Nationella Kvalitetsregister som beslutsstöd. b) Öka användningen av Nationella Kvalitetsregister i primärvården; i projektet innebär detta specifikt Nationella Diabetesregistret och RiksSvikt. c) Inhämta kunskap om de behandlingsmetoder som har använts för att uppnå uppsatta behandlingsmål. d) Skapa underlag för en diskussion kring vårdens ersättningssystem utifrån en målstyrd ersättningsmodell som incitament för en kvalitetsstyrd vård. e) Fortlöpande utveckla samarbetet mellan parterna kring gemensam kvalitetsutveckling av hälso- och sjukvård och läkemedel. Projektet skall använda den så kallade ”Payment-for-performance”-modellen (P4P). Det som kännetecknar P4P är att den ekonomiska ersättningen till vården till viss del ska utgå från dess kvalitet, och vårdgivare som uppnår vissa fastlagda mål för behandlingen av sina patienter får därmed en särskild ekonomisk ersättning. Inom ramen för projekten innebär det att vissa vårdgivare får en ersättning utöver den ordinarie. Användningen av P4P som ersättningsmodell pågår på flera håll i världen och då framförallt i USA och England. Det finns ännu ingen entydig definition av begreppet. Innebörden och grundsynen är dock att man ekonomiskt ersätter vård som utförs utifrån kvalitet och inte som idag efter hur mycket vård som utförs. Ett syfte med att som metod använda en P4P-modell inom detta samarbetsprojekt är att undersöka om det även i Sverige är möjligt att öka kvaliteten i vården genom att använda en sådan modell. "Payment for Performance" (P4P) heter även en rapport som LIF har tagit fram inom ramen för ett samarbete i vilket bl a SKL och Läkemedelsförmånsnämnden ingår. Rapporten ger en bild av de studier som hittills genomförts för att utvärdera modellen. Rapportens syfte är att ge en bakgrund till varför P4P anses som en intressant modell för utveckling av vårdens ersättningssystem. Rapporten P4P går att hitta på LIFs hemsida under Rapporter/Riktlinjer/Policy, gå vidare till underrubriken Rapporter.