Omregleringen av apoteksmarknaden: "Viktigt att alla aktörer bidrar"

Omregleringen av apoteksmarknaden handlar mycket om förutsättningarna för andra än Apoteket AB att starta och driva apotek. En viktig del i omregleringen är den ersättning som apoteken får samt möjligheten för apoteken att förhandla sina egna inköpspriser. Modellen för prissättning och subvention av läkemedel (inom läkemedelsförmånen) påverkas därför indirekt av omregleringen.

LIF vill värna dagens modell med värdebaserad prissättning - en modell som bygger på att varje enskilt läkemedel utvärderas utifrån det mervärde det tillför och om detta mervärde är "värt pengarna". Den svenska modellen som utvecklats av Tandvårds- och Läkemedelsförmånsverket (TLV) anses av många som "role model". Inte desto mindre kan uppdraget utvecklas.

Regeringen har i sin proposition (2008/2009:145) och i uppdrag till TLV föreslagit att modellen för värdebaserad prissättning bör vidareutvecklas. Företrädare för TLV har de senaste dagarna uttalat att priserna på de originalläkemedel där patentet gått ut, och där det finns konkurrens med utbytbara läkemedel, bör kunna sänkas. LIF delar denna uppfattning. Som regel lämnas det billigaste utbytbara alternativet ut på apoteket, men det förekommer att förskrivaren motsätter sig utbyte av medicinska skäl. Det är viktigt att denna möjlighet kvarstår, men det är inte i enlighet med principerna för värdebaserad prissättning att ett originalläkemedel utlämnas till samma pris som före en patentutgång.

LIF avser medverka till att hitta besparingar på detta område och för diskussioner med TLV om lämpliga lösningar som inte i onödan drabbar patienter med objektiva behov att få originalläkemedlen. Just nuarbetarLIF med ett detaljerat förslag som kommer att lämnas till TLVefter attTLV:s rapport presenterats imorgon (1 april). Även därefter kommer LIF attatt bidra konstruktivt till att utveckla modellen för värdebaserad prissättning samtidigt som vi fortlöpande letar besparingar inom detta system.

Kontakt:

Richard Bergström, VD LIF