Över 100 000 förbeställda FASS-böcker till sjukvården

Nu inleds distributionen av Fass 2008 till läkare, tandläkare och sjukvårdsinrättningar. I år infördes förbeställning av de kostnadsfria böckerna för att minska antalet returer och på så sätt minska belastningen på miljön. Antalet förbeställningar överstiger likväl 100 000. Varje bok är på över 2 400 sidor och väger ungefär 3 kg. - Vi har genomfört flera åtgärder de senaste åren för att begränsa bokens omfång, säger Per Manell, utvecklingschef på Läkemedelsindustriföreningen LIF, som ger ut Fass. Det helt uppdaterade och kompletta Fass-materialet finns alltid tillgängligt på nätet på fass.se, men för många i vården är själva den stora tegelstenen fortfarande viktig. - Vi strävar efter att vederhäftig information om läkemedel alltid ska gå att ta del av, om det så är via böcker, via nätet, via mobiltelefoner eller nedladdat i handdatorer. Fass-boken har fortfarande en plats i denna vår strävan efter att ge information på det sättet som användarna vill ha. Fass finns numera i två utgåvor, Fass och specialutgåvan Akademi-Fass, som i första hand är avsedd för studenter i vissa utbildningar i farmakologi vid universitet och högskolor. Den innehåller i tillägg till materialet i den vanliga Fass även avsnitt om farmakodynamik, farmakokinetik och preklinik för de listade läkemedlen. De läkare eller andra förskrivare som vill ta del av dessa avsnitt kan hitta dem på fass.se och oftast även i sitt elektroniska journalsystem m.m. Kontakt: Per Manell Tel 0705 – 900 300