LIF:s VD Richard Bergström blir chef för den europeiska läkemedelsindustriföreningen EFPIA

Richard Bergström kommer den 1 april 2011 att ta över som VD för EFPIA i Bryssel. EFPIA (the European Federation of Pharmaceutical Industries and Associations) företräder liksom LIF den forskande läkemedelsindustrin och organiserar de nationella industriföreningarna i hela Europa. EFPIA leds av en styrelse med globala VD-ar från företagen.

”Jag är mycket glad över att Richard befordras till EFPIA”, säger Steinar Höeg, ordförande i LIF. ”Richard har under sina snart 9 år i LIF varit drivande i att utveckla läkemedelsbranschen till att bli en ansvarsfull och trovärdig partner inom hälso- och sjukvårdsområdet. Utnämningen till VD för EFPIA är ett erkännande av Richards ledaregenskaper och av det förändringsarbete som drivits både i Sverige och utomlands. Vi har på senare tid sett många av cheferna för bolagen i Sverige bli befordrade till tunga positioner internationellt”, fortsätter Steinar Höeg.

Inledningsvis kommer LIF:s vice VD Anders Blanck att inträda som VD under det att LIF styrelse inleder en formell process för att rekrytera en efterträdare. Richard Bergström kommer att fortsätta representera LIF i den högnivågrupp som regeringen tillsatt för att före halvårsskiftet ta fram en nationell läkemedelsstrategi.

”Det är min och LIF styrelses fortsatta ambition att ligga i framkant och vidareutveckla läkemedelsbranschen som en partner till sjukvården. Vi får vänja oss vid att omvärlden vill stjäla både idéer och talanger från Sverige”, avslutar Steinar Höeg.

Bilder på Richard Bergström för pressens fria användning finns tillgängliga på LIFs webbsajt: http://www.lif.se/cs/default.asp?id=38448

Kontakt:
Jan Ström, Kommunikationsdirektör LIF