LIF INFÖR FÖRHANDSGRANSKNING AV VACCINKAMPANJER

- Vacciner är de enda receptbelagda läkemedel som man får göra reklam för idag. Företagen har därför ett stort ansvar att det görs på ett bra sätt. Därför inför branschen en egen förhandsgranskning på denna form av information, parallellt med andra insatser för att säkra trovärdigheten i läkemedelbranschens informationsgivning, säger Richard Bergström, VD i Läkemedelsindustriföreningen LIF. Med bakgrunden i den senaste tidens stora intresse kring de nya vaccinerna, och den debatt som kampanjer för dessa nya medel lett till, väljer LIF att införa denna förhandsgranskning. - Det är mycket positivt med de nya vacciner som nu kommer på marknaden, säger Bergström. Men det är rimligt att när vi nu inför förhandsgranskning av produktinformation på nätet för övriga receptbelagda läkemedel, också tar med den specialform av produktinformation som reklamkampanjer för vacciner är. Det bör poängteras att reklam endast är tillåtet för vacciner mot infektionssjukdomar, och inte för andra receptbelagda läkemedel eller andra vacciner. Där får företagen bara ge produktinformation som patienterna eftersöker aktivt på egen hand. Den exakta modellen för hur förhandsgranskningen skall fungera beräknas vara klar om någon månad. Se i övrigt även dagens andra separat utsända pressmeddelande från LIF, om förhandsgranskning av informationsmaterial på nätet för receptbelagda läkemedel. Kontakt Richard Bergström Tel 070-7452974