Flygstoppet: Konsekvenserna för läkemedelsdistributionen är hittills under kontroll

LIF, branschorganisationen för de forskande läkemedelsföretagen, gick under helgen ut med frågor till medlemsföretagen om hur stort problemet med distribution och tillgänglighet av läkemedel är med anledning flygstoppet. Även om flygläget nu idag förefaller förbättras, vill LIF ge en överblick hur LIFs medlemmar ser på flygstörningars och flygstopps effekter på läkemedelsdistributionen.

Vi ställde frågor om hur länge företagen klarar läkemedelsförsörjningen och vilka åtgärder som vidtagits för att hitta alternativa transportvägar. Resultatet täcker inte 100 % av marknaden, men visar ändå att för den absoluta majoriteten av läkemedel så finns det inga leveransproblem som beror på flygstoppet. Många läkemedel tillverkas i Europa och körs ändå med bil till Sverige. Problem kan ses med enstaka produkter, vilket leder till att företagen tillsammans med partihandel och myndigheter ser till att patienterna får tillgång till fullgod ersättning. Läkemedel kan i de fall de behöver flygas till Europa sedan köras med bil till Sverige. Den största påverkan man ser är att kostnaderna för företagen ökar, med anledning av att transporter måste styras om.

Läkemedel med mycket kort hållbarhet, som radiofarmaka (till exempel radioaktiv kontrastvätska) måste dock i de flesta fall flygas till Sverige. P.g.a. den korta halveringstiden finns det inga alternativa transportvägar. Eftersom det mestadels handlar om diagnostiska läkemedel är det hanterbart utan omedelbar fara för patienterna, även om ingen blir glad över fördröjda undersökningar.

Utvecklingen följs fortsatt noggrant av alla företag.

De generella risker som finns är

• Risk för förseningar då det blir högre tryck på transportmarknaden
  • Kylvaror riskerar kassering vid eventuella förseningar
  • Risk för brist på kyllådor
  • Ökat kostnadsläge för transporter, lager och kapitalbindning
  • Om flygstopp eller allvarliga störningar i flygtrafiken skulle pågår under betydligt längre tid finns på sikt risk för brister och därmed även för patientsäkerheten.

LIF gör bedömningen att även med det närmast totala flygstopp som har rått under en vecka är läkemedelsdistributionen under kontroll.

Kontakt:
Anita Finne Grahnén