Europeiskt pilotprojekt för säkrare läkemedelshantering genomförs i Sverige

De forskande läkemedelsföretagens organisation i Europa, Efpia, inleder nu ett pilotprojekt i Sverige med individuell märkning och spårning av läkemedelsförpackningar. De individuellt kodade förpackningarna möjliggör en bättre kontroll och skydd mot att förfalskade läkemedel tar sig in i distributionskedjan.

- Pilotprojektet är en viktig del av den forskande industrins ansvarstagande för sina produkter, och vår strävan efter att ständigt förbättra säkerheten för patienter, säger Richard Bergström, VD i LIF, som är en av Efpias medlemsorganisationer.

Pilotprojektet sker i samarbete med Apoteket AB och de två svenska läkemedelsdistributörerna KD och Tamro. Varje paket inom det avgränsade projektet kommer att ha en tvådimensionell kodning av datamatristyp (2D-kodning), vilken kan lagra mycket mer information än dagens streckkoder och ger en unik kod för varje enskild förpackning. Varje förpackning kommer att kunna följas genom hela distributionskedjan. Vid utlämnandet på apotek kommer apotekspersonalen att i databasen kunna kontrollera att just detta paket säljs för första och enda gången. Avsikten är att omöjliggöra förfalskningar av förpackningar. Dessutom möjliggör 2D-koderna ytterligare fördelar, som bättre kontroll av distributionskedjan, möjlighet att minska expeditionsfel, och de underlättar även vid eventuella indragningar.

Pilotprojektet i Sverige genomförs under tre till fyra månader och finansieras i sin helhet av läkemedelsföretagen. Det är en nedskalad version av Efpias föreslagna modell för hela den europeiska marknaden.

Förfalskade läkemedel är ett allvarligt och ökande problem, och i Europa har de senaste åren funnits flera exempel på hur förfalskare kunnat ta sig in i den legala distributionskedjan. Svårigheterna ökar då väsentligt att avslöja förfalskningar. Pilotprojektet är en test på om tekniken håller vad den lovar, samt om systemet är praktiskt tillämpbart som en standardiserad alleuropeisk modell.

Efter pilotprojektet i Sverige strävar Efpia och den europeiska organisationen för partihandlare GIRP efter att utvidga systemet till hela Europa. 2D-kodningen innebär en kostnadseffektiv metod att åstadkomma den av EU-kommissionen eftersträvade ökade sökbarheten för läkemedel, för att bekämpa förfalskade läkemedel i Europa.

Brian Ager, chef för Efpia, säger i ett uttalande:

- Självklart delar vi EU-kommissionens oro för förfalskade läkemedel. Därför är vi angelägna att bidra med åtgärder för att minska riskerna. Detta initiativ understryker industrins målsättning att arbeta för ökad patientsäkerhet.

Kontakt:

Inger Näsman, LIF