EU-kommissionen: Läkemedelsföretagen bör få lämna information till patienter om receptbelagda läkemedel.

- Ett välkommet men ganska självklart förslag, säger LIFs VD

EU-kommissionen presenterade idag ett paket med åtgärder på läkemedelsområdet. Läkemedelspaketet inleds med ett övergripande Meddelande där EU-kommissionen formulerar sin långsiktiga strategi för att stärka läkemedelsbranschens innovations- och konkurrenskraft. Till detta kommer tre detaljerade lagförslag om kampen mot förfalskade läkemedel, information till patienter och läkemedelssäkerhet.

Åtgärderna mot förfalskade läkemedel innebär att varje enskild förpackning får ett serienummer och särskild utformning för att försvåra för de som förfalskar läkemedel (t.ex. säkerhetstejp, hologram). Innan apoteken lämnar ut en förpackning skall de kontrollera mot en databas att förpackningen finns och inte redan lämnats ut någon annanstans. Om läkemedlet packas om, skall det ges ett nytt serienummer som följs på samma sätt.

- Det är glädjande att EU-kommissionen tar frågan om förfalskade läkemedel på allvar. Vi kan inte ta risken att få in förfalskade och kanske helt verkningslösa läkemedel på våra vanliga apotek, säger Richard Bergström, VD på LIF.

- Vi kommer att investera miljardbelopp för att följa varje enskild förpackning. Och det är värt vartenda öre, fortsätter han.

Det andra lagförslaget ger patienter i hela EU rätt till den typ av information som är självklar i Sverige. Läkemedelsföretagen skall få lämna information om sina receptbelagda produkter på internet (som www.fass.se), sina egna hemsidor och i vissa fall i tidningar som handlar om hälsa. Det blir fortsatt förbjudet att göra reklam för receptbelagda läkemedel till allmänheten, t.ex. i dagstidningar eller på radio och TV.

- Det här har vi väntat länge på, säger Richard Bergström.

- Det är roligt att Kommissionen har samma uppfattning som oss i Sverige att det är skillnad på reklam och information. För mig är det självklart att en patient som aktivt söker information skall kunna få det direkt av läkemedelsföretagen.

- Det är LIF:s roll att ha ett system som övervakar och ibland förhandsgranskar informationen så att den är av hög kvalitet och inom lagen och vårt eget regelverk.

Förslaget om läkemedelssäkerhet ger bland annat ökad insyn i myndigheternas hantering av larmrapporter. På EMEA:s hemsida kan man följa pågående diskussioner med företagen. Viktigare möten som hålls kommer att vara öppna för allmänheten och media.

- I USA har det länge varit möjligt att lyssna på diskussioner mellan FDA, externa experter och företagen. Det är ett stort steg i rätt riktning att även EU öppnar dörrarna, säger Richard Bergström.

De tre lagförslagen skall nu diskuteras parallellt i EU:s Ministerråd (där alla ländernas regeringar är med) och i Europaparlamentet.

- Sverige får ett stort ansvar att ro detta i land, säger Richard Bergström.

- Vi är ordförandeland under andra halvåret 2009, vilket blir ett kritiskt skede. Vi vet att det blir mycket debatt, särskilt om information till patienter, där flera starka länder, bl.a. Frankrike, är fortsatt tveksamma.

Richard Bergström, VD LIF

Tel 070 - 745 2974