Bred konsultation om eventuellt utvidgade etiska regler för läkemedelsbranschen

LIF, den svenska branschorganisationen för de forskande läkemedelsföretagen, har under lång tid arbetat för att skapa förtroende för läkemedelsföretag och säkerställa ett etiskt förhållningssätt inom forskning och marknadsföring. Regelverket har flera gånger de senaste åren utvidgats och preciserats.

- LIF har på många områden varit pådrivande och ledande i Europa för att utveckla det etiska systemet. Vi agerar dock inte på en isolerad ö, säger Richard Bergström, VD i LIF.

- Vad vi nu ser är en ny utveckling i andra länder och inom läkemedelsföretagen som vi måste förhålla oss till. Vi inbjuder därför till en konsultation bland en bred grupp intressenter och aktörer för att bereda ärendet ordentligt och få in synpunkter på hur vi i Sverige bäst förhåller oss till nya globala trender, säger Richard Bergström.

LIF har skickat denna förfrågan till bl.a. statliga verk, SKL, läkemedelskommittéer, berörda fackföreningar och branschorganisationer, vårdföretag, universitet, Sveriges Konsumenter, HSO och pensionärsorganisationer. LIF önskar synpunkter senast den 31 mars 2009.

För övriga intresserade som vill ta del av de frågor vi ställer och eventuellt besvara dem, finns det fullständiga brevet om konsultationen (med de ingående frågorna) tillgängligt via länk på förstasidan av LIFs webbsida www.lif.se eller genom att skicka ett mail till info@lif.se .

Kontakt:

Richard Bergström VD LIF