9 miljoner till Centrum för Läkemedelsepidemiologi (CPE)

Centrum för Läkemedelsepidemiologi (CPE) vid Karolinska Institutet kommer att under en treårsperiod få ett årligt stöd på tre miljoner kronor av Läkemedelsindustriföreningen LIF. – Vi vill stödja uppbyggnaden av en nationell bas för uppföljning av läkemedel, säger Richard Bergström, VD i LIF. Centret kan utveckla nationella riktlinjer för utvärderingsstudier och öka den vetenskapliga hållbarheten i det som kallas ”Post Marketing Studier”. Centrum för Läkemedelsepidemiologi vid Karolinska Institutet startade för knappt två år sedan. Forskningen är framför allt inriktad på att studera läkemedels effekter, såväl positiva som negativa, på lång och kort sikt med syfte att öka patientsäkerheten. I Sverige finns ovanligt goda förutsättningar att göra denna typ av studier tack vare våra personnummer och tillgången på olika befolkningsregister. – Läkemedel måste studeras också efter att de har godkänts. Bara genom att använda allmänt accepterade riktlinjer kan vi slå fast den verkliga nyttan av nya läkemedel. Om vi får bättre verktyg för detta, ökar också tilltron till de nya produkter som våra företag arbetar med att forska fram, säger Richard Bergström. Läkemedelssäkerhet och rationell användning av läkemedel är prioriterade områden inom läkemedelsepidemiologin. CPE samverkar redan med nationella och internationella forskargrupper och kan erbjuda expertis inom dessa områden. – Att CPE nu får ett stort ekonomiskt stöd från LIF känns oerhört viktigt. Att bygga upp en stark infrastruktur är nödvändigt för att kunna bedriva forskning på hög internationell nivå och en förutsättning för att utvecklas till ett nationellt centrum för läkemedelsepidemiologi, säger professor Lars Klareskog, Karolinska Institutet, ordförande i styrgruppen för CPE. Karolinska Institutet och CPE kommer att verka för att underlätta för de läkemedelsföretag som vill genomföra Post Marketing Studier i Sverige. CPE ska i samarbete med Sveriges Kommuner och Landsting också arbeta för att förbättra kvaliteten och tillgängligheten till registerdata. Samverkan med Socialstyrelsen och dess nationella läkemedelsregister är också centralt. – Vi är glada över att kunna ge Karolinska Institutet detta ekonomiska stöd, säger Richard Bergström, och LIF är stolta över att bidra till att höja kvaliteten och tilltron till uppföljningsstudier på våra produkter. I slutänden är det ju patienterna som gynnas. För mer information, kontakta: VD Richard Bergström, LIF Mobil: 070–745 29 74 E-post: richard.bergstrom@lif.se Professor Lars Klareskog, Karolinska Institutet Tel: 08-517 745 29 E-post: lars.klareskog@ki.se Läkemedelsindustriföreningen, LIF, är branschföreningen för forskande läkemedelsföretag verksamma i Sverige. LIF har över 60 medlemsföretag vilka står som tillverkare för ca 90 % av alla läkemedel som säljs i Sverige.