Edholm (FP): Nationella prov bättre i Stockholm än i Göteborg

Ulrika Frändén
pressansvarig

Nationella prov bättre i Stockholm än i Göteborg

Stockholms elever i årskurs nio är betydligt bättre i svenska, engelska och matematik än sina kamrater i Göteborg. Och skillnaderna ser ut att öka, enligt statistik över nationella proven i årskurs nio från Skolverket.

– Folkpartiets politik gör skillnad. Vi har konsekvent fokuserat på kunskap, uppföljning och extra resurser till de skolor och elever som behöver dem mest. Däremot är vi långt ifrån nöjda. Fler elever måste få stöd att klara skolans mål och få behörighet till gymnasiet säger Lotta Edholm (FP), skolborgarråd.

– Jag tycker att det är beklämmande att Göteborg trots fallande kunskapsresultat väljer att inte satsa på skolan. Det är tydligt att den nuvarande socialdemokratiska majoriteten inte klarar av att ta sitt ansvar, säger Lotta Edholm (FP), skolborgarråd.

Statistik över resultaten på de nationella proven i Stockholm, Göteborg och Malmö år 2005-2013 finns i bifogad fil.