LG introducerar framtidens vitvaror i företagets virtuella IFA 2020-monter

LG introducerar framtidens vitvaror i företagets virtuella IFA 2020-monter

LG presenterar i sin virtuella IFA 2020-monter under september två smarta nyheter inom området vitvaror. Nyheterna är en integrerad enhet med separat tvättmaskin och torktumlare som styrs via ett gemensamt gränssnitt placerad i användarvänlig höjd samt en helt ny version av företagets InstaView-kylskåp med banbrytande UVnano-teknik som tar bort en betydande del av alla eventuella bakterier och virus som kan samlas där överskottsfukt rinner ut*.

LG WashTower

Den kombinerade tvättmaskinen och torktumlaren går under namnet LG WashTower, och är precis som namnet antyder en tornmodell där enheterna är placerade ovanpå varandra. Till skillnad mot ett traditionellt tvätt-torn så är WashTower en integrerad enhet. För att förenkla användning styrs båda funktionerna via en enda panel med ett intuitivt gemensamt gränssnitt och som placerats i en användarvänlig höjd.

Givetvis är LG WashTower utrustad med LG:s mest avancerade teknik och funktioner för att göra tvättandet så enkelt som möjligt med ett perfekt resultat. Exempelvis har WashTower utrustats med TurboWash 360-teknik samt Artificial Intelligence Direct Drive (AI DD). Dessa funktioner gör att tvättmaskinen kan beräkna bästa inställning för varje tvätt baserat på vikt och hur mjuka kläderna är. Detta är betydligt skonsammare för kläderna och drar dessutom ner energiförbrukningen utan att behöva tumma på tvättresultatet. Tvättmaskinen har en kapacitet på 17 kilo.

Torktumlaren utnyttjar LG:s ångteknik för att leverera ett perfekt resultat varje användning samtidigt som den hjälper till att reducera vanligen förekommande bakterier och allergener. Torktumlaren har en kapacitet på 16 kilo.

InstaView Door-in-Door-kylskåp med UVnano

LG:s senaste köksinnovation använder ljus för att förbättra både hälsa och hygien. LG InstaView Door-in-Door-kylskåp med UVnano använder ultraviolett LED-ljusteknik för att desinficera avrinningen för vätska en gång i timmen (eller när som helst manuellt) för att reducera eventuella bakterier och virus*. Andra funktioner i modellen är LINEAR Cooling and DoorCooling+, som skapar en optimal miljö med jämn temperatur i kylskåpet vilket håller matvarorna fräscha längre. En ismaskin i frysfacket producerar Craft Ice, fem centimeter stora sfäriska isbitar som smälter långsamt för att hålla drycker svalare längre och samtidigt få dem att se snygga ut.

Andra vitvarunyheter från LG som också finns i den virtuella montern är en ny kombination med fristående frys och kyl som med en elegant och minimalistisk stil enkelt passar in i de flesta kök. Även dessa är utrustade med LINEAR Cooling samt DoorCooling+ men också Metal Fresh, en metallfinish applicerad på den bakre innerväggen för att ge en touch av förstklassig elegans.

En ytterligare nyhet är det senaste LG InstaView ThinQ-kylskåpet, som gör hantering av ingredienser, matinköp, matlagning och till och med rengöring mycket enklare. Varje vara som placeras i eller tas ut ur kylskåpet spåras automatiskt via LG:s avancerade igenkänningsteknik. Med hjälp av AI Connect kan det erbjuda goda måltidsförslag baserat på vilka matvaror som finns hemma, ställa in en ansluten ugn till rätt tillagningstemperatur baserat på receptet och slutligen välja det optimala diskprogrammet för diskmaskinen baserat på måltiden. Även LG InstaView ThinQ har LINEAR Cooling, DoorCooling+ samt Metal Fresh.

Under hela september månad kommer LG:s virtuella IFA-utställning med alla de senaste köksinnovationerna vara öppen på www.lg.com/exhibition. LG:s kyl och frys samt LG InstaView Door-in-Door kan ses i Prep Station medan InstaView ThinQ-kylskåpet visas upp i den virtuella matsalen.

Produkterna som visas upp i den virtuella montern kommer att lanseras under 2021 med reservation för ändringar i funktionalitet och modellutbud i Norden.

###

* Bedömd av TÜV Rheinland 2020 med LG:s testmetod för att mäta reduktion av Escherichia coli, Staphylococcus aureus, Pseudomonas aeruginosa i destillerade vattenprover efter exponering av produktens UV-lysdiod i 10 minuter per timme efter totalt 24 timmar i normal konfiguration. De faktiska resultaten kan variera beroende på miljöförhållanden och användning. Produkten behandlar eller botar inte hälsorelaterade tillstånd och garanterar inte att vatten som filtreras av produkten är fritt från föroreningar som mikrobiologiska partiklar.

LG Electronics, Inc. är en globalt ledande teknologisk innovatör inom hemelektronik, mobilkommunikation och hushållsapparater, med över 70 000 anställda som arbetar på 140 platser runt om i världen. LG består av fem affärsenheter - Home Appliance & Air Solutions, Home Entertainment, Mobile Communications, Vehicle Components and B2B - och är en av världens ledande tillverkare av TV, mobiler, luftkonditioneringsapparater, tvättmaskiner och kylskåp. LG hade 2018 en total global försäljning på 54,4 miljarder dollar. För mer information och nyheter om LG Electronics, besök www.LGnewsroom.com.

Daniel Lamborn

Nordic Marketing Manager Consumer Electronics +46 73 512 53 83

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.