När livet vänds upp och ner: Carina Alfredssons självbiografi "Och sedan..."

När livet vänds upp och ner: Carina Alfredssons självbiografi "Och sedan..."

Den 30 september släpps boken "Och sedan…" av Carina Alfredsson på Lava förlag.

Efter fem års kamp mot cancer dör Erik. Kvar blir hans fru Mia, deras 20-åriga dotter Lisa, och hans bror Ragnar. Ragnar, som har flera funktionsnedsättningar, bodde hemma hos sin mamma tills hon gick bort för några år sedan. Mitt i sin sorg tvingas Mia ta ansvar för både sin egen och Ragnars framtid. Vilka räkningar behöver betalas? Hur ska hon hantera hans ekonomi? Kommer han att bli utan el och telefon, eller i värsta fall förlora sitt hem?

Det här är en berättelse om en kamp mot byråkrati och oförstående system. Mia kämpar mot telefonbolag, banker, elbolag och kommunala handläggare. Det som räddar henne i allt det svarta är att hon ändå förmår se det fullständigt absurda i somligt av det som sker, och det blir hennes överlevnadsstrategi.

Carina Alfredsson arbetade i 40 år med att granska och bearbeta offentliga texter. Efter att hennes man gått bort började hon själv skriva, men då en helt annan typ av text än de hon arbetat med yrkesmässigt. Hon ville beskriva hur det var att lämnas med så många frågetecken, och med alla de praktiska saker hon måste reda ut samtidigt som hon befann sig i djup sorg. Hon ville helt enkelt skildra hur det blev – sedan.

Bokinfo

• Titel: "Och sedan…"