Stockholm Kung Fu Festival lanserar ett nytt fighting-system: Sanda Pro.

På festivalen kommer vi att för första gången i Sverige få se professionell Sanda. Sanda är ett nytt regelverk för fullkontakt fighting i Sverige baserat på Sanshou, som annars är den officiella tävlingsformen för Wushu. Sanshou är de regler man tävlar i alla större masterskap som SM, EM och VM.

Största skillnaden från Sanshou i de nya Sanda-reglerna är:

• Längre ronder: Treminuters ronder(3 x 3) eller fem två minuters (5 x 2).
  • Inga skydd förutom boxhandskar, tandskydd och susp.
  • Knä är tillåtet.
  • Möjlighet att köra i ring eller på plattform.

Kortfattat kan man beskriva det som K-1 regler fast med alla typer av kast och nedtagningar som ingår i Sanshou.
Peder finnsiö som är arrangör för festivalen och även ordförande i Svenska förbundet för Kinesisk Kampkonst säger:
- Det här öppnar upp för professionella internationella Sanda-turneringar i Sverige, där vi också kan få se matcher i detta regelverk även på andra större galor i framtiden. Det blir en intressant injektion i det ökande kampsportintresset som vi ser i Sverige idag.
Svenska fighters som är klara för superfights: Nils Widlund och  Superior Management´s fighter Simon Sköld. Dessutom får vi se delar av polska landslaget och fighters från Kina.

Programmet 18 maj:
Kl 10 SM i Wushu
Kl 18 Uppvisningar av kinesiska wushuförbundets elitgrupp
Kl 20 Superfights i Sanshou och Sanda Pro

Om kung fu
Kinesisk kampkonst har flertusenåriga anor. I västerlandet känner vi till den under namnet
kung fu, som betyder ungefär "skicklighet genom hårt arbete". Ett annat namn är wushu, som betyder "stridskonst". Wushu är idag en internationellt erkänd idrott.

Tid och plats
Fredagen den 18 maj 2012 kl 18 i Eriksdalshallen, Stockholm.
Arenan rymmer cirka 2 500 personer.

Arrangör
Peder Finnsiö / Stockholms Wushu Institut
peder@kungfufestival.se      +46 (0)70 670 5181                     www.kungfufestival.se
__________________________________________________________________________________Stockholm Kung Fu Festival 2011 genomfördes framgångsrikt den 15 maj i Kungsträdgården. Festivalen sågs av en stor livepublik och direktsändes av SVT Play. I matcherna deltog den svenska eliten i wushu tillsammans med professionella utövare av MMA och andra stilar, samt ett antal specialinbjudna deltagare från andra europeiska länder.

• wushu
  • sport