​Konstföreningen fyller tomma skyltfönster i Lindesberg med konst

Lindesbergs Konstförening bidrar nu till att fylla tomma skyltfönster i centrala Lindesberg med konst - ett utställningsprojekt där 20 inbjudna lokala konstnärer och skolklasser är delaktiga.

”Många affärslokaler är tomma och skyltfönster står övergivna och mörka. Detta ser tråkigt ut - speciellt nu när vi går in i en mörkare årstid”, förklarar Rainer Hickisch som är ordförande i Lindesbergs Konstförening.

Därför har Lindesbergs Konstförening tagit initiativet till detta utställningsprojekt med vernissage Första Advent (2 december) som också är skyltsöndag.

Konstföreningen har varit i kontakt med berörda fastighetsägare som ställer sig positiva till att upplåta fönster och el till belysning. Totalt rör det sig om ett 20-tal skyltfönster i olika storlekar efter Kristinavägen och Kungsgatan i Lindesberg.

Konstföreningen kommer att ansvara för att respektive fönster får en proffsig framtoning. En enhetlig inramning kommer att skapas för respektive utställningsfönster. Enhetliga skyltar tas fram som anger utställarens namn, kontaktuppgifter samt namn på arrangör och samarbetspartners.

Utställningsprojektet drivs av Rainer Hickisch, Helena Falknäs, Amelie Boson, Kajsa Forsberg och Birgitta Sternberg med flera medlemmar i Lindesbergs Konstförening. Projektet har ekonomiskt och materiellt stöd från bland annat Sparbanksstiftelsen Bergslagen, Lions Club Lindesberg, Oppboga och Mårdträ.

• Lindesberg

Lindesbergs Konstförening