​Ingen utökad verksamhet för Lindesbergs Stjärnor

Barn- och utbildningsnämnden och Tillväxtutskottet i Lindesbergs kommun har i dagsläget inte de ekonomiska resurserna som krävs för att utöka verksamheten för Lindesbergs Stjärnor.

Lindesbergs Stjärnor är en grupp vuxna funktionshindrade som träffas och repeterar regelbundet sedan hösten 2010. Gruppen började först som enbart musik- och sånggrupp men har sedan inriktat sig på att jobba med musik och teater. Förutom att spela på äldreboenden genomför gruppen varje år en större show för betalande publik.

Eftersom gruppen räknas till vuxna ryms inte verksamheten inom kulturskolans ordinarie uppdrag. Samtidigt finns det önskemål om att starta ytterligare en grupp för äldre funktionshindrade.

”Det skulle ge kulturskolan möjlighet att ta in många av de som nu står i kö. Men att starta ytterligare en grupp ryms varken inom kulturskolans budgetram eller inom verksamheten för kulturskolans nuvarande uppdrag - därför skulle kulturskolan behöva ett tillskott på 120.000 kronor per år”, enligt Barn- och utbildningsförvaltningen.

”Barn- och utbildningsnämnden har fortfarande ansvaret för Kulturskolan Garnalia - men det handlar om finansiering av en ny verksamhet”, förklarade Linda Svahn (S) som är ordförande i barn- och utbildningsnämnden - och bollade frågan vidare till Tillväxtutskottet ”som ansvarar för den kommunala kultur- och fritidsverksamheten”.

Och Tillväxtutskottet har nu meddelat att ”då det handlar om en utökad verksamhet ser vi inte att vi i dagsläget har de ekonomiska resurserna som krävs”, enligt Irja Gustavsson (S) som ör ordförande i Tillväxtutskottet.

• Lindesberg

Lindesbergs Stjärnor