Kroumata och Sisu - DRUMMING - på Kulturfestivalen

Tillsammans med slagverkarna i norska SISU framför Kroumata Drumming av Steve Reich på Stockholms Kulturfestival. Årets festival har Norge-tema och Kroumata har självklart hämtat hit sina kollegor från SISU. Senast Kroumata och SISU samarbetade var under ULTIMA-festivalen 2009 i Oslo, även då stod Drumming på programmet.

Datum: 18 augusti
Tid: 21.45
Plats: Gustav Adolfs Torg

Steve Reich (f.1936) är en av de kompositörer som står Kroumata närmast. Steve Reich’s mästerverk Drumming (från 1971) har framförts av ensemblen åtskilliga gånger runt om i världen, bl. a. i Frankrike, Italien, Tyskland, Kanada och Island. Steve Reich själv har varit med på repetitioner och konserter med Kroumata och beundrar Kroumatas stringenta version av verket.

Steve Reich, minimalismens fader, studerade först filosofi innan han beslutade att ägna sig åt komposition med bl.a. Luciano Berio och Darius Milhaud som lärare. Han har själv framhävt studier av afrikansk och balinesisk musik som viktiga för hur hans kompositionsstil har utvecklats.

Musiken i Drumming är repetitiv. Små, korta fraser upprepas och fasförskjuts i förhållande till varandra i långsamma musikaliska förlopp. Lyssnaren ger efterhand upp försöken att hitta ett tema eller en stämma som har större betydelse än någon annan. Musiken blir ett kontinuerligt flödande klangtillstånd där den normala tidskänslan upphävs. Drumming är komponerat för fyra par stämda bongos, marimbor, klockspel, röster och piccolaflöjt. Verket har tre tydligt avgränsade delar som i en konsertversion flyter in i varandra. Den fria repetitionstekniken gör att ett uppförande kan skifta i tidslängd från femtio minuter till en timme och trettio minuter.

Kroumatas framföranden av Drumming (i urval):

Konserthuset Reykjavik, Island – mars 2011
Tonsättarfestival, Stockholms konserthus - januari 2011