Bild: Krook & Tjäder

Skolgatan blir skolgata – dialogprocess för en lekfullare stad

I tisdags förvandlades Södra Skolgatan i Malmö till en kreativ planeringsverkstad när elever från Monbijouskolan tillsammans med Krook & Tjäder och BID Möllevången gav sin syn på hur gatan kan bli en tryggare plats. Som en del av European Mobility Week fick Malmöborna möjlighet att sätta färg på sina idéer om en bilfri framtid.

– Barnens fantasi är gränslös, och deras perspektiv är ovärderliga när vi planerar våra städer, säger Simon Klamborn, arkitekt på Krook & Tjäder. Att ge dem möjlighet att vara med och forma sin egen miljö är både inspirerande och viktigt.

Under dagen fick delar av gatan agera testområde för en vision om hur en skolgata utan biltrafik kan se ut. Eleverna ritade och beskrev sina förslag, från skatebanor och fritidsbanker till multisportplaner och grönområden. Med en mix av kritor, skissmaterial och kreativa idéer skapades en bild av en skolgata som inte bara är en väg till skolan, utan också en plats för lek, lärande och gemenskap.

Genom att ta bort bilarna och skapa mer utrymme för grönska och aktiviteter vill man främja en hälsosammare och mer levande stadsmiljö. Idag upptar parkeringsplatser och bilvägen cirka 75 procent av ytan mellan husen.

– Här cyklar tusentals människor varje dag, men det är bara några hundra bilar som kör här. De som använder gatan mest borde få mest plats, fortsätter Simon.

Initiativet i Malmö var ett första steg i ett större samarbete med BID Möllevången, med målet att testa huruvida både Södra och Norra Skolgatan skulle kunna omvandlas till bilfria, trygga och attraktiva skolgator. Nästa år påbörjas en mer omfattande visionsstudie.

– Vår roll som arkitekter är att visualisera möjligheter som skapar bättre livsmiljöer, menar Simon. Genom att i tidigt skede föra en nära dialog med verksamheter, invånare och beslutsfattare kan vi underlätta beslutsprocesser för stadsrumsförbättringen.