Nytt fönster för Passivhus - Energifönster från Kronfönster med braisolervärde.

Kronfönster lanserar ett helt nytt system för energifönster för Passivhus eller Passivhaus som man också säger. Gränsen för att kvala in som fönster för Passivhus är 0,8 för hela fönsterkonstruktionen. Med det system som Kronfönster har idag som heter just "Passivhaus" så ligger U-värdet på glaset på 0,5 och U-värdet på hela fönstret ligger på 0,8.

Det nya fönstersystemet "Energi" är ett underhållsfritt Pvc fönster.

Det unika med "Energi", vårt nya fönstersystem är att det saknar stål i mitten, vilket vi har på alla våra andra pvc fönster. Det är därför vi når så låga U-värden, säger Carl Svensson, affärsutvecklingsansvarig på Kronfönster. Stål är ett kallt material som kyler och utan stålet så kan vi vi nå U-0,6 på hela fönsterkonstruktionen.

"Energi" kan fås med en mängd olika glas, men vi kommer att lansera det som standard med 3 glas argon 0,6. Detta innebär för kunden att vi kommer att kunna erbjuda ett bra energifönster, till bra pris. Prislistan är inte klar ännu, den blir färdig först vid säljstart som är i februari-mars 2011 Vi tror att vi kommer att nå ett pris som är cirka 20-25 % lägre än vårt nuvarande "Passivhaus", med samma isolervärde. Säger Carl Svensson.

Bilden illustrerar skillnaden mellan Kronfönsters nya Passivhus fönster och ett normalt (konventionellt) pvc fönster. Karmen till vänster är ett vanligt pvc fönster med stål i mitten. Det är stålet som kyler fönstret. I Kronfönsters nya system för Passivhus så är stålet borta och ersatt med hårdplast, vilket ger goda värmeegenskaper.  Obs att bilden i pressmeddelandet endast är en prototyp och inte det slutgiltiga fönstersystemet.

• fönster energifönster passivhus
  • fönster passivahus passivhaus passivhus energifönster