Repris för populär föreningsdag

Lördagen den 14 september arrangerar Kristinehamns kommun återigen en föreningsdag i Kristinehamns Arena. I år deltar cirka 80 föreningar på plats och visar upp sin verksamhet för allmänheten, det är 20 fler än förra året.

Det är en stor bredd på föreningarna som deltar i dagen – här finns idrottsföreningar, kulturföreningar, bygdegårdsföreningar, sociala föreningar och pensionärsföreningar. Flera av föreningarna kommer att erbjuda prova på-verksamhet för besökarna – och chansen finns att testa alltifrån optimistjolle till rullskidor, curling eller qi-gong.

Bland kulturföreningarna är det flera som bjuder på musik- och dansföreställningar, dessutom kommer ett antal föreningar att anordna föreläsningar inom olika ämnen.

– Årets scenprogram kommer att hållas på en utomhusscen utanför arenan. Anledningen till att vi testar att ha en scen utomhus i år är att ljudnivån från scenen blev väldigt hög inne i arenan förra året. Föreläsningarna hålls, precis som förra året, i samlingsrummet vid ingången till själva arenahallen och det kommer att vara en spännande bredd på programpunkterna, berättar Linn Lundtoft, som har ansvarat för att sammanställa scen- och föreläsningsprogrammet.

Föreningsdagen pågår mellan klockan 11 och 15 lördagen den 14 september och det är fri entré till arrangemanget.

– Främsta syftet med arrangemanget är att underlätta för de som bor i Kristinehamn att få en samlad bild av de många föreningar som finns runt om i kommunen – och kanske hitta nya intressen. Men vi ser också dagen som ett bra tillfälle för föreningarna att knyta kontakter och inspireras sinsemellan, säger Torunn Åstholm, utredare och föreningssamordnare.

Kontakt:

Torunn Åstholm,