Stockholms internationella restaurangskola har Sveriges bästa Unga Ekokockar

Stockholms internationella restaurangskola har Sveriges bästa Unga Ekokockar

Stockholms internationella restaurangskola vann riksfinalen i tävlingen Unga Ekokockar som gick av stapeln i Växjö på lördagen.

Laget bestående av Måns Linder, Gabriel Lithander och Sebastian Schedin deltog i Sveriges största matlagningstävling för unga kockelever med en fantastisk trerättersmeny. Efter tre timmars hårt arbete stod det klart att de vunnit med följande motivering och meny:

Motivering:
För att stå ut i denna högkvalitativa final har det krävts stor kunskap i form av rena, tydliga, svenska, klassiska smaker presenterade på ett kreativt och personligt sätt.

Meny:

• Morot med skum av jordärtskocka samt harsyra
  • Lamm med blomkål, beta, hasselnötter samt dillsky
  • Karamelliserat äpple med äppelsorbet, lingon och bränd maräng

Övriga tävlande lag kom från Ryssbygymnasiet, Elof Lindälvs Gymnasium (Kungsbacka), Ölands Gymnasium, Bessemergymnasiet (Sandviken) och Tannbergsskolan (Lycksele).

På några år har Unga Ekokockar blivit en av Sveriges viktigaste plattformar för morgondagens talanger inom restaurangyrket. Unga Ekokockar samverkar med Sveriges kocklandslag och juniorkocklandslaget, vilkas kockar deltar i juryarbetet.

I styrgruppen sitter Per Bengtsson, ägare till restaurangen PM & vänner. Restaurangen som är utsedd till Årets Hållbara Gastronomi i White Guide bland annat för sitt stöd till en hållbar gastronomiutveckling i landet genom tävlingen för unga ekokockar.

- Hos de här unga kockarna finns restaurangernas framtid. Här finns möjligheter att finna nya utvecklings- och affärsmöjligheter, säger Ulrika Brydling, vice ordförande i Svenska kockars förening och juryordförande.

Unga Ekokockar riktar sig till elever i restaurangskolans årskurs två och tre och genomförs i tre etapper. Man tävlar i tremannalag och skapar från en varukorg med Coops änglamarkssortiment en trerättersmeny baserad på ekologiska och KRAV-märkta råvaror.

Länk till tävlingens hemsida www.ungaekokockar.se/

Bild: På vinnande laget med läraren Kristina Holmsén och prisutdelare Carolina Klüft.
Foto: Unga Ekokockar

För mer information: