Landshövdingen KRAV-certifierar sitt kök

Landshövdingen KRAV-certifierar sitt kök

Som första landshövding i Sverige väljer Kristina Alsér att KRAV-certifiera köket på residenset i Växjö. Nu utmanar hon andra landshövdingar att göra likadant.

– Jag är nyfiken på vem som hakar på. Det är klart att det är lite extra kul att vara först, men drivkraften är att vara en god förebild, säger Kristina Alsér och berättar att KRAV-certifieringen av köket är en del av visionen att Kronobergs län ska bli Europas grönaste region år 2030.

– Att servera närproducerat, ekologiskt och KRAV-märkt är ett av våra bidrag till att uppnå den visionen. Signalvärdet med certifieringen är viktigt, vårt uppdrag är att förverkliga regeringens politik och se till att de nationella målen får genomslag på regional nivå. Och det är klart att vi måste föregå med gott exempel – här spelar maten – den närproducerade, den ekologiska och den KRAV-märkta – en viktig roll när det gäller att uppnå miljö- energi- och klimatmålen, säger hon.

Residensets kök serverar mellan 4 000 och 5 000 gäster per år, en del enklare rätter lagas i köket och anlitas externa restauranger så ska även den leva upp till kraven på KRAV-godkänd och närproducerad mat. Residenset börjar certifieringen på den första nivån, ett KRAV-märke, vilket innebär att minst 15 livsmedel ska vara KRAV-godkända.

Ju mer KRAV-godkända råvaror desto fler KRAV-märken i certifieringen:

• Ett märke = 25 % KRAV-godkända produkter eller 15 KRAV-godkända livsmedel
  • Två märken = minst 50 % KRAV-godkända produkter
  • Tre märken = minst 90 % KRAV-godkända produkter

I Växjö har även Teleborgs slott, Izakaya Moshi, Öjaby Herrgård och Henningskonditori valt att KRAV-certifiera sina kök med ett KRAV-märke.

Samtliga restaurangers KRAV-certifieringar uppmärksammas på fredagen med en diplomutdelning i samband med invigningen av restaurang ”mat från Småland” i Växjö.

Foto:
Residensets kök. Foto: DKJ