Bosarp svarar på test om campylobakter

Att ett test visar att det finns mer campylobakter i kycklingar som får leva naturligt, utomhus, än hos kycklingar som inte vistas utomhus, är ingen nyhet. Alla kycklingar bör behandlas som om de har campylobakter, det vill säga de ska tillagas ordentligt, enligt Livsmedelsverkets rekommendationer.

När en kyckling vistas i det fria, bland gräs, men också bland naturliga bakterier som till exempel campylobakter, så ökar risken för att kycklingen ska innehålla campylobakter. Ju mer onaturliga och sterila miljöer kycklingar vistas i, desto mindre utsätts dessa kycklingar för de naturliga bakterierna campylobakter.

Att ett test i tidningen Råd&Rön visar att Bosarps KRAV-märkta kyckling, där kycklingarna får vistas utomhus och beta gräs och picka mask, innehåller campylobakter är inte konstigt. Campylobakter tillhör normalfloran i tarmen hos många fågelarter inklusive kycklingar. Förekomst av campylobakter tyder inte på dålig djurhållning, utan är snarare ett tecken på ett naturligt liv.

Birgitta Alwén, som föder upp de KRAV-märkta Bosarpskycklingarna, säger att:

– Vill vi ha kycklingar som lever ett normalt liv och är ute i jorden och sandbadar så får vi räkna med campylobakter. Hade det gått att göra något för att sänka halterna hade vi gjort det. Man kan aldrig veta vilken kyckling som har campylobakter och därför måste man tillaga all kyckling med samma försiktighet. Vi upplever att de som köper vår kyckling vet hur man tillagar den för att inte bli sjuk, säger Birgitta Alwén.

Livsmedelsverket rekommenderar att alltid hetta upp maten ordentligt, till cirka plus 70 grader Celsius och att kycklingen alltid ska vara genomstekt för att undvika att bli sjuk av campylobakter.

SLV om campylobakter: http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Campylobacter/

Råd&Röns test: http://www.radron.se/kycklingfile