Lunds Energikoncernen och Södra i energisamarbete

Lunds Energikoncernen och Södra inleder energisamarbete. Avtalet löper på fem år och innebär att Lunds Energikoncernen tar totalt balansansvar för Södras samtliga svenska anläggningar. Lunds Energikoncernen svarar också för kundadministrationen avseende Södras elförsäljning till medlemmar och anställda.

Södra offentliggjorde nyligen att man påbörjar försäljning av grön el till medlemmar och anställda. Samarbetet innebär att Lunds Energikoncernen kommer att svara för all kundadministration i Södras satsning på elförsäljning.

Samarbetsavtalet innebär vidare att Lunds Energikoncernen ombesörjer försäljning av Södras elproduktion, samt levererar el till Södras anläggningar.

- Avtalet med Södra är en mycket viktig affär för oss och visar att vi har ett konkurrenskraftigt kunderbjudande. Det är ett stort förtroende att få arbeta med ett av de största bolagen inom skogsindustrin. Affären är den första i sitt slag för oss och vi ser med spänning fram emot ett nära samarbete, säger Lunds Energikoncernens koncernchef Jan Samuelsson.

- Produktionen av el och annan energi får en allt större betydelse för Södra. Samarbetet med Lunds Energikoncernen medger ett nytt steg i Södras historia, säger Södras koncernchef Leif Brodén.

För mer information, kontakta gärna:
Jan Samuelsson, koncernchef, Lunds Energikoncernen, 0705-12 03 80
Gustav Tibblin, VD Södra El, 0470-89 498
Per Braconier, informationsdirektör Södra, 0470-89 462

LUNDS ENERGIKONCERNEN AB ägs, via holdingbolaget Kraftringen AB, av fyra skånska kommuner och då till 82,4 % av Lunds kommun, 12,0 % av Eslövs kommun, 3,5 % av Hörby kommun samt 2,1 % av Lomma kommun. Antalet energikunder uppgår till 284 000 och 450 personer är anställda i koncernen. Verksamheten omfattar elnät, elförsäljning, elproduktion, fjärrvärme, fjärrkyla, naturgas, kommunikationsnät, belysning samt entreprenad- och servicetjänster. Läs mer på www.lundsenergikoncernen.se.

SÖDRA är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 52 000 sydsvenska skogsägare, har 3 700 anställda och omsätter 18 miljarder kronor. Södra har en årlig tillverkningskapacitet av 1,8 TWh grön el per år. Koncernen säljer dessutom drygt 3 TWh pellets och flis till värmekraftverk och cirka 0,3 GWh till fjärrvärmenät.