Eric Magassa, "Jag längtar ömhet", Horisont Hospitalet, 2021, Konstfrämjandet Uppland. Foto: Stewen Quigley

Europeisk kulturhuvudstad – Kiruna och Uppsala vidare i urvalsprocessen

Onsdagen 21 februari gav Kulturrådet besked om att både Kiruna och Uppsala har gått vidare i urvalsprocessen som europeisk kulturhuvudstad 2029. Båda städer har i sin ansökan inkluderat Konstfrämjandet som en viktig del i det fria kulturlivet.

"Jag ser fram emot det fortsatta arbetet med ansökan där Konstfrämjandet Uppland som representant för det fria kulturlivet har en viktig roll. Vi hoppas kunna skapa helt nya samarbeten och därmed stärka konstnärernas roll inför nästa del i processen." – Johanna Uddén, verksamhetsledare Konstfrämjandet Uppland.

Att bli vald som en av Europas kulturhuvudstäder innebär en möjlighet att visa upp en stad som en plats för kreativitet och mångfald. Detta kan kan leda till nya samarbeten, kunskapsutbyte och ökad förståelse för olika kulturer och traditioner.

“När kulturen bortprioriteras bland stora infrastrukturprojekt i en industriell omställning blir satsningar som det europeiska kulturhuvudstadsåret extremt viktigt för att säkra kulturens plats i en stad som Kiruna.” – Maria Ragnestam, verksamhetsledare Konstfrämjandet Norrbotten

Beslutet om vilken svensk stad som blir kulturhuvudstad fattas i december 2024.