Konstfack påbörjar intern utredning kring studentprojekt

En student i år 3 på kandidatprogrammet vid institutionen för Konst på Konstfack, har som en del i sitt examensarbete låtit lägga in sig på sjukhus trots att personen inte varit sjuk. Händelsen inträffade på S:t Görans sjukhus i Stockholm. Sjukhuset har för avsikt att polisanmäla studenten.

- En av konstens viktiga roller är att spegla, kommentera och väcka nya frågor om vår tid och det samhälle vi lever i. Jag har ändå full förståelse för dem som anser att Konstfack inte har värnat om utsatta grupper och utnyttjat samhällets resurser, säger rektor Ivar Björkman. Jag har också varit i kontakt med sjukhuset.

- Vi undersöker nu om institutionen har uppfyllt dels sitt juridiska ansvar, dels de krav som idag ställs på etiskt eller moraliskt komplicerade projekt, säger rektor Ivar Björkman. Jag kommer därför att gå igenom detta tillsammans med högskolans jurist, berörda lärare och prefekten. Konstfack kommer inte att visa verk som tillkommit genom lagöverträdelser.

Vid den aktuella institutionen har man varit medveten om innehållet i studentens examensarbete. Institutionens regel har varit att inte stoppa konstprojekt som är lagliga men som befinner sig i en etisk och moralisk problematik. Istället förs diskussioner med studenterna i syfte att medvetandegöra den problematik som deras konstprojekt kan innebära och som ett verk kan stå inför. Institutionen har inte befogenhet att hindra studenter från att genomföra aktioner.

Studentens handledare har fått löpande information under projektets gång och en diskussion har pågått parallellt, både med studenten och i institutionens lärarkollegium. Beslutet att genomföra aktionen har varit studentens eget val och ansvar, vilket institutionen anser att studenten också tagit.

- Vi kommer att undersöka om institutionens agerande och hållning har varit tillräcklig med tanke på de konsekvenser projektet har fått hittills för de berörda, säger rektor Ivar Björkman. Jag vill poängtera att det här i första hand rör de etiska aspekterna av högskoleutbildning.

Med tanke på sjukhusets avsikt att lämna in en polisanmälan och att Konstfack nu påbörjar en intern utredning ser vi det som olämpligt att debattera händelsen i media. Av samma anledning har Konstfack avrått studenten från att delta i debatter innan händelsen har utretts i samband med polisanmälan.

Fakta: Examensarbete på kandidatprogrammet vid institutionen för Konst på Konstfack

Ett självständigt arbete om minst 15 högskolepoäng* ska ingå i utbildningen. Det sista avslutande läsåret är i huvudsak inriktat på studentens examensarbete som redovisas på Konstfacks Vårutställning under studentens tredje och sista läsår. Dokumentationen ska kunna användas som stöd för den muntliga redogörelsen vid examinationstillfället, samt göra projektet tillgängligt för besökare.

För betyget godkänt ska den studerande:

• ha valt ett adekvat presentationssätt för sitt projekt och anpassat det till den valda kontexten
  • ha visat ett tydligt samband med de idéer eller utgångspunkter studenten ger uttryck för och projektets gestaltning
  • ge prov på förtrogenhet med det medium han/hon valt att arbeta med
  • uppvisa medvetenhet om den konstnärliga diskussion som pågår kring den typ av konst som tematiskt och metodiskt anknyter till studentens examensprojekt

Under det att studentens genomför sitt arbete förs också ateljésamtal med handledare individuellt och i grupp.

*1,5 poäng motsvarar en veckas heltidsstudier.

Relaterat innehåll

Konstfack är Sveriges största konstnärliga högskola inom konst, design och konsthantverk. Sedan 1844 har vi utbildat en mängd olika yrkesgrupper inom dessa fält samt bild- och slöjdlärare. Vi bedriver både konstnärlig och vetenskaplig utbildning/forskning och har idag cirka 1000 studenter och 200 anställda. www.konstfack.se
Konstfack is Sweden’s largest university for arts, crafts and design. Since 1844, we have educated a diverse range of professionals within these fields as well as art and sloyd teachers. We conduct both artistic and scientific education/research and currently have about 1000 students and 200 employees. www.konstfack.se