Knauf Group lämnar Ryssland

Knauf Group lämnar Ryssland

KNAUF GROUP stänger ALL VERKSAMHET I RYSSLAND.

Tyska Knauf Group, som är fokuserad på tillverkning av byggmaterial, meddelade måndagen den 22 april att stoppa all verksamhet i Ryssland och att helt lämna den ryska marknaden.

Knauf Groups avsikt är att få hela verksamheten, inklusive gruvdrift, produkttillverkning och försäljningsverksamhet, överlåten till den lokala ledningen, så att jobben för företagets drygt 4 000 anställda kan tryggas.

Knauf Groups affärsverksamhet har aldrig brutit mot de sanktioner som införts av EU, Storbritannien och USA mot Ryssland samt att Knauf har inte levererat byggmaterial från EU till Ryssland.

Affärstransaktionen kräver godkännande av de ryska myndigheterna.