Jessica Andersson klar för Äppelmarknaden i Kivik

Jessica Andersson klar för Äppelmarknaden i Kivik

Helgen den 28-29 september är det dags för Äppelmarknaden i Kivik. Och nu står det klart att Jessica Andersson, aktuell i SVT:s program ”Alla tiders hits”, uppträder på lördagen.  På söndagen uppträder Patrik Isaksson. Charlotte Perrelli och Janne Bark All Star Band uppträder båda dagarna.

Jessica Andersson har nyligen synts i SVT:s program Alla tiders hits, där hon tog sig till final efter att ha tolkat Grace-låten ”Ingen kan älska som vi”. Hon är även aktuell med den nysläppta singeln ”Septembermorgon” från det kommande albumet 40.14.4. Nu gästar hon årets upplaga av skördefesten tillsammans med Charlotte Perrelli och Patrik Isaksson.

Årets Äppelmarknad är den 26:e i ordningen. Äppelmarknaden har sedan starten utvecklats till ett av södra Sveriges mest kända arrangemang och besöks årligen av drygt 20 000 personer. Årets konferencier är Anne Lundberg och det blir uppträdanden av Jessica Andersson, Charlotte Perrelli och Patrik Isaksson med Janne Bark All Star Band som husband under lördagen och söndagen.

Äppelmarknaden startade för att lyfta fram den lokala fruktnäringen och då framförallt äpplet på Österlen. Här finns en matgata med lokala delikatesser, provsmakning och sort- bestämning av äpplen, utställningstält med äpplet i fokus. I år kommer man dessutom att satsa lite extra på aktiviteter för barnen.

Vill man inte ta bilen så finns det traktordragna tåget ”Äppelexpressen”, som gratis tar besökarna mellan Hamnplan och Kiviks Musteri.

Marknaden hålls helgen den 28-29 september. Äppeltavlan och äppelutställningen går att besöka under de följande två veckorna. Under Äppelmarknaden och fram till mitten av oktober kan man dessutom besöka Kiviks Musteri som i sin Kulturodling visar 300 olika äppelsorter. Där kan man själv jämföra och kanske känna igen sorter från den egna trädgården.

Inträde: 100 kr. Gäller för två dagar.

För fullständigt program, www.appelmarknaden.se

För bilder, www.kiviks.se/press

För mer information kontakta:
Kristina Levinsson
Kiviks Musteri/Äppelmarknadskommittén