Dryckesproducenter i strategiskt samarbete

Kiviks Musteri och Stockmos har tecknat avtal om ett långtgående samarbete. Avtalet innebär även att Kiviks Musteri förvärvar Stockmos 2014-01-01. Tillsammans får företagen en omsättning på ca 600 miljoner kronor och blir därmed en av de större leverantörerna av fruktbaserad dryck till dagligvaruhandeln.

Ett avtal har tecknats mellan företagen där Kiviks Musteri kommer att ta över ansvaret för försäljningen och marknadsföringen av Stockmos varumärken och produkter.

Avtalet innebär även att Kiviks Musteri AB förvärvar affärsverksamheten inom Stockmos Fruktindustrier AB – inkluderat varumärken och produktion – per den 1 januari 2014.

- Genom samarbetsavtalet och kommande förvärv av verksamheten får Kiviks Musteri tillgång till nya segment, säger Thomas Jensen, VD för Kiviks Musteri AB.

Det gemensamma bolaget kommer att täcka in hela spektret av fruktbaserad dryck, allt från saft till lättdrycker, cider, muster och kylda juicer. Dessutom kommer båda företagen att kunna erbjuda fler förpackningsalternativ för sina produkter.

- Genom samarbetet går varumärket Stockmos in i en ny fas och våra investeringar i produktionen senaste åren kan utnyttjas ytterligare, säger Christer Wretlind, VD för Stockmos Fruktindustrier AB.

För ytterligare information kontakta:

Thomas Jensen, VD Kiviks Musteri AB, 0414-719 00

Christer Wretlind, VD Stockmos Fruktindustrier AB, 08-560 475 00

Fakta:

Kiviks Musteri AB ingår i Kivik Holding AB och omsatte 472 miljoner kronor 2011. Produktionen sker vid Musteriet i Kivik och företaget har 108 anställda. Kivik Holding ägs av syskonen Bengt Åkesson och Kristina Levinsson.

Stockmos Fruktindustrier AB ägs av Christer Wretlind och omsatte 97 miljoner kronor 2011. Produktionen sker vid fabriken i Stenhamra och har 30 anställda.